Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

DEBATT: Regeringen vill stoppa lönedumpningen inom åkeribranschen med skärpt beställaransvar

Annons

I dag den 19 april besöker jag Avesta och åkeriet Ernsts Express för att diskutera hur åkeribranschens ställer om till fossilfritt och berätta om de satsningar regeringen gör för att skapa ordning och reda på svenska vägar.

Det är glädjande att vi har transportföretag som både arbetar aktivt med att ställa om transportsektorn till fossilfritt och som tar trafiksäkerheten och arbetsmiljön på allvar. Det är viktigt inte minst i Dalarna som har framgångsrika industrier vilka har stor betydelse för jobb och utveckling. Men transportsektorn bidrar också med arbetstillfällen i hela landet. Sveriges alla lastbilschaufförer och åkeriägare spelar en viktig roll för hela det svenska samhället och bidrar till att hålla ihop landet.

Samtidigt finns det stora problem med social dumpning inom delar av åkeribranschen. Vi har sett rapporter om chaufförer som tvingats bo i sina fordon i flera månader i sträck för löner som det inte går att leva på. Det är oacceptabelt.  När åkerier från låglöneländer sänker kostnader genom lönedumpning, genom att inte betala in rätt skatter och genom att bryta mot lagar och regler kommer seriösa åkerier som gör rätt för sig att konkurreras ut.

Låt mig vara tydlig: ingen ska tveka på regeringens ambition att sätta stopp för den sociala dumpningen som råder inom delar av branschen. Vi vill säkerställa att åkerier som vill göra rätt, som ser till att chaufförerna har schyssta villkor och som investerar i klimatsmarta transporter har goda förutsättningar.

Därför föreslår regeringen att beställaransvaret vid köp av transporter skärps. Förslaget innebär att de som yrkesmässigt beställer transporter ska kontrollera att transportföretaget har rätt tillstånd. Det är en viktig signal om att det inte ska löna sig att dumpa villkoren.

Vi har tidigare infört sanktioner med upp till 40 000 kronor för utländska lastbilar som kör utan tillstånd och gett polisen befogenheter att låsa fast hjulen för att säkerställa att sanktionerna betalas. Samtidigt utbildas just nu 400 trafikpoliser i kontroller av tung trafik, tack vare regeringens satsningar.

För att öka trafiksäkerheten kommer vi att införa krav på vinterdäck på alla hjul även på tunga fordon, det gäller både svenska och utländska lastbilar. Dessutom inför vi automatiserade nykterhetskontroller i hamnar och andra strategiska platser.

Sveriges alla lastbilschaufförer och åkeriägare gör en stor insats för hela det svenska samhället. Därför har vi ett ansvar i att se till att de har goda förutsättningar.  Konkurrensen ska ske genom effektiva och innovativa lösningar, inte lönedumpning.

Tomas Eneroth (S) infrastrukturminister

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons