Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

DEBATT: Ja, Sverige är unikt i att vi inte har vinstförbud – men också i att skolor inte får välja elever

Annons

Svar till debattartikeln "Lägger du ner din verksamhet på grund av ett förbud mot vinster på över sju procent ska du kanske inte driva skola" som publicerades i DT den 6/6:

Vi som är verksamma inom förskola och skola vill minst av allt hålla på med politik. Hos oss arbetar personer som (förhoppningsvis) har olika politiska uppfattningar och vi har barn och elever som också tycker olika. Precis som det ska vara i en demokrati!

Det vi däremot är eniga kring, det är att vi alla som jobbar i våra verksamheter vill ha en bra förskola och skola. Vi vill alla sätta barn och elever samt deras utbildning i centrum. Att det då läggs lagförslag som sprider oro samt osäkerhet om framtiden är ett hinder. 

Vi (och flera aktörer med oss) vänder oss också emot skatteplanering och annat märkligt som sker med våra offentliga medel som vi läst om. Det är företrädelsevis stora koncerner som gör detta.

Men vi små och mindre enheter som inte gör så, kommer drabbas av detta lagförslag. När vi har besök av politiker hos oss så sägs det ”Jamen NI är ju bra, det är inte er det handlar om”. Fast det handlar ju visst om oss - lagar omfattar ALLA.

Att sju procent vinst är bra - DET håller vi också med om! Fast artikelförfattarna ”glömmer” att nämna att det är inte det inte är ”vanlig” vinst (det vill säga resultatet eller intäkterna) som avses, utan en mycket krånglig ekonomisk term som knappt används - vinst på operativt kapital. Det är något helt annat än vad vi vanliga tror.

Skulle detta tillämpas så skulle vissa av våra enheter behöva gå med förlust. Visserligen är Sverige unikt med att inte ha några vinstbegränsningar inom skolsektorn, men vi är också unika i världen med att vi inte tar ut avgifter (vilket fristående kan i andra länder) samt att vi heller inte kan välja vilka elever som ska antas till skolan (vilket man kan i andra länder). Här värnar vi om allas rätt till lika utbildning.

Det är ytterst olyckligt att etablerade företrädare för politiken (både på riks- samt lokalnivå) väljer att fokusera på märkliga ekonomiska formler, snarare än på de problem som alla förskolor och skolor brottas med dagligen: arbetsbördan för personalen, brist på behörig personal, anpassningar till alla elevers olika behov, otydliga kunskapskrav, lugn och ro i skolorna samt minskade anslag till skolområdena.

Barn och ungdomar är Sveriges framtid, så varför satsas det då inte mer på dem?

Alla barn och elever har rätt att gå i en bra förskola och skola oavsett politisk styrning och oavsett om det är kommunal eller fristående verksamhet.

Låt oss enas kring att vi då ska mäta ännu mer av kvalitet, elevresultat, personaltäthet, trivsel med mera i BÅDE fristående samt kommunala enheter. För om man – som vi gör – fokuserar på de sakerna då går det inte att göra ”övervinster”.

Åsa Ahlgren Peters, Fredrik Ahlgren, huvudmän, Olympicaskolan

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons