Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

DEBATT: Fel att byggandet av järnvägsbron i Ludvika återtas utan att orsakerna bakom raset står klara

Artikel 57 av 68
Broolyckan i Ludvika
Visa alla artiklar

Annons

Byggandet av den rasade järnvägsbron i Ludvika återupptas nu utan att orsakerna bakom raset har klarlagts. Tolv personer skadades i broraset den 13 juli förra året. Det orsakar åtminstone ett års försening med kostnader för trafik och näringsliv i Ludvika.

Den rättsliga utredningen koncentrerar sig på det juridiska ansvaret. Arbetsmiljöverket har hittills endast krävt bättre kontroll av komponenter i ställningar. Risken är avsevärd, att de pågående utredningarna inte belyser de tekniska orsakerna och informationsöverföringen mellan aktiva i projektet och därmed missar möjlighet till lärande.

Professor Håkan Sundquist vid KTH efterlyste redan dagen efter olyckan i SR P1 en statlig haverikommission för att utreda de tekniska orsakerna. Och Byggnadsarbetarförbundet har sedan anslutit sig till detta krav.

Branschen anser inte att den 25 meter långa bron är tekniskt komplicerad. Men ord står mot ord efter händelsen. En haverikommission skulle klargöra det tekniska händelseförloppet och synliggöra systemfelen.

Inledningsvis skulle inte arbetsstyrkan hemförlovats utan att inledande förhör med de närvarande hade genomförts. Att hämta information från medarbetare spridda i flera länder en lång period efter olyckan är svårt. 

Huvudentreprenören Skanska hävdar att en underleverantör hade underdimensionerat gjutformen. Underleverantören hävdar att Skanska hade kontrollerat och godkänt beräkningarna samt att dessa vid efterkontroll visat sig vara korrekta.

Den på olycksplatsen närvarande och skadade betongpumpföraren Hans Nordlund ifrågasätter det använda arbetssättet. Han anser att man göt för snabbt och lade för mycket betong på ena sidan i stället för att gjuta jämnt, fördela tyngden och få jämvikt på bron (detta kunde man läsa i Byggnadsarbetaren den 12/9-17).

En haveriutredning hade gett en välgrundad och gemensam beskrivning om händelseförloppet och dess orsaker. Den hade gett bas för kunskapsåterföring och utveckling för att undvika liknande händelser och minska konsekvenserna om de inträffar. En lärdom från Ludvikas broras är att framtida liknande händelser skall utredas av en haverikommission.

Hans Gleimar, civilingenjör, personvald på mandat för Moderaterna i Ludvika kommunfullmäktige - har dock lämnat Moderaterna

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Alla artiklar i
Broolyckan i Ludvika

Järnvägen kan bli avstängd i flera veckor

TV

Landstinget i beredskap: "Allvarligt läge"

TV+TEXT

TV: Hör sjukvårdarna om räddningsinsatsen

TV

Annons