Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

David blev följare 40 000 och belönades med en tårta: "DT är unika i rapporteringen om LIF"

Den före detta Borlängebon David Sjölinder lyckades få en tårta genom en taktisk manöver när DT efterlyste fler följare på Facebook. Han bor numera i Falkenberg men följer – som trogen supporter – allt som skrivs om Leksands IF via dt.se.

Annons

David Sjölinder, boende i Falkenberg men ursprungligen från Borlänge, blev följare nummer 40 000 på DT:s Facebooksida. Det innebär att David kan hämta ut en tårta på sitt lokala konditori.

Under tisdagsmorgonen hämtade han tårtan på ett konditori i Falkenberg och, enligt David själv, är det viktigt att vänta till eftermiddagen med att äta tårtan.

– Det är bäst att äta tårta på eftermiddagen, då har man något att se fram emot och man jobbar bättre, säger David Sjölinder som jobbar på Falkenbergs kommun.

David bjöd hela avdelningen på jobbet.

Han poängterar också att han tänker bjuda hela avdelningen där han jobbar innan han berättar hur det gick till när han vann.

– Det var en kompis som hade delat länken som beskrev utmaningen. Då gick jag in och bevakade för att träffa 40 000, jag är rutinerad, säger David Sjölinder.

Han berätter vidare att han följer DT:s sportrapportering för att se hur det går för sitt favoritlag.

– Jag läser sporten varje dag då jag är Leksands-supporter. Dt.se är ju de enda som skriver något positivt om Leksand. Så fort det dyker upp något i Aftonbladet så är det alltid någon skandal eller något, säger David.

Carl-Johan Bergman och Fredrika Hillervik

På DT:s redaktion är det positiva tongångar sedan man nådde 40 000 följare.

– Att så många aktivt vill ta del av den unika nära lokaljournalistik som vi gör är självklart otroligt roligt, säger Carl-Johan Bergman, chefredaktör och ansvarig utgivare.

Läs också: Dalarnas Tidningar ligger i topp i sociala medier

Fredrika Hillervik är deskchef på Mittmedia Dalarna och därmed ansvarig för det som händer vid desken där besluten runt tidningens agerande på sociala medier fattas.

– Det känns jätteroligt att vi är uppe i 40 000 följare nu. Vi jobbar otroligt målmedvetet med att nå många i sociala medier och ser resultat av det varje dag, säger Fredrika Hillervik och fortsätter:

– Att nå många på Facebook är viktigt för oss. Vi vill vara där folk befinner sig och ha ett öppet öra mot vad de pratar om. På Facebook får vi en relation till dalfolket och bra koll på vad som engagerar dem.

Resultatet av DT:s arbete på sociala medier syns också i en undersökning som görs av Medievärlden varje månad. DT:s resultat på sociala medier rankas, enligt undersökningen, som bäst i landet för tredje gången i rad. Med på listan finns tidningar som Aftonbladet, Expressen och Café.

Läs också: DT bäst i landet på sociala medier

David Sjölinder, följare nummer 40 000, säger avslutningsvis att han snart kommer att få känna lukten av Dalarna igen.

På torsdag ska jag gå på Frölunda - Leksand i Göteborg och se den mäktiga klacken från Leksand. Det lär bli tre enkla poäng för LIF, säger David.

Mer läsning

Annons