Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dalatrafik får låga betyg av resenärerna – 72 procent var nöjda med sin senaste resa

Kollektivtrafikbarometern 2017 visar hur nöjda kunderna är med sin kollektivtrafik. Totalt har 67 437 enkätsvar samlats in under året, från hela landet.
För Dalatrafiks del har 2 410 personer medverkat i undersökningen. Dalatrafik får överlag låga betyg av sina resenärer.

Annons

Undersökningen Kollektivtrafikbarometern visar hur nöjda kunderna är med sin kollektivtrafik. För Dalatrafiks del har 2 410 personer medverkat i undersökningen. Dalatrafik får överlag låga betyg av sina resenärer.

Mer läsning för dig som är prenumerant eller Pluskund:

Sällsynt muminmugg såld för rekordsumma – här är 10 porslinsföremål du vill hitta i förrådet

Allt fler dalabilar underkänns – Lista: Här är de 49 vanligaste felen vid besiktningen

Miljonförsäljningar i 14 av 15 dalakommuner – här är de senaste fastighetsaffärerna i Dalarna

SÅ KÖPER DU PLUS

Svensk Kollektivtrafik har presenterat Kollektivtrafikbarometern för 2017. Detta är en undersökning som kollektivtrafikbranschen genomför i syfte att kunna se hur nöjda kunderna är med sin kollektivtrafik. I 2017 års undersökning ingår 22 olika bolag, från hela landet, förutom Södermanlands län.

På frågan om hur nöjd resenären sammanfattningsvis är med bolaget får Dalatrafik 52 procent, vilket är näst lägst av alla bolag i undersökningen. Rikssnittet ligger på 58 procent.

När det gäller frågan om hur nöjd resenären var med sin senaste resa med bolaget får Dalatrafik betyget 72 procent nöjda resenärer, vilket är den lägsta noteringen. Snittet här ligger på 76 procent.

I undersökningen använder Svensk Kollektivtrafik begreppet NPS (Net Promoter Score) som visar hur stor andel ambassadörer respektive kritiker som bolaget har. "Är värdet positivt indikerar det att bolaget har goda möjligheter till ett förbättrat rykte på marknaden framöver, medan det motsatta gäller för ett negativt NPS-värde", skriver Svensk Kollektivtrafik i rapporten. Dalatrafik får här NPS-värdet -19. Rikssnittet ligger på -4,

Marknadsandelar finns också med i undersökningen, alltså hur stor del av samtliga resor med motorburen trafik som gjorts med kollektivtrafiken. I Dalarna är siffran 10 procent. Rikssnittet ligger på 27 procent.

Slutligen har Svensk Kollektivtrafik gjort en kartläggning av fördelningen mellan de olika resenärsgrupperna som finns bland allmänheten. Den visar att det i Dalarna finns 74 procent bilister, 19 procent "växlare", 5 procent kollektivtrafikresenärer och 2 procent sällanresenärer. Rikssnittet har följande fördelning: 49 procent bilister, 36 procent växlare, 12 procent kollektivtrafikresenärer och 3 procent sällanresenärer.

Via den här länken hittar du hela Kollektivtrafikbarometern.

APPEN: Håll dig uppdaterad – ladda hem vår app för IPhone och Android här

Mer läsning

Annons