Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dalakommuner bland de sämsta i landet när det gäller miljöbilar – se hela dalalistan

Mora, Leksand och Borlänge är bäst i Dalarna när det gäller andelen kommunala bilar som är miljöbilar.
I botten på samma lista återfinns Älvdalen och Vansbro, som även återfinns bland de sämsta kommunerna i hela landet.

Annons

Mer läsning för dig som är prenumerant eller Pluskund:

Motorexperten: "El, gas eller palmolja – minst sagt rörigt vad vi ska tanka i framtiden"

Trafikverket testar ny teknik i bilar – ska förutse och varna för halka

Här är nya lyxfemman som tar BMW till en ny nivå – "En njutning att kliva in på förarplats"

Helsingborg har 83 procent miljöbilar i kommunens fordonsflotta. Med den siffran är Skånekommunen bäst i landet. Bland de kommuner i landet med allra lägst andel miljöbilar återfinns bland annat dalakommunerna Älvdalen med 1,1 procent och Vansbro med 4,8 procent. Det finns dock flera kommuner i landet som helt saknar miljöbilar.

Bäst i Dalarna är Mora med 44,9 procent, tätt följt av grannkommunen Leksand (44,6 procent) och Borlänge på tredje plats med 41,3 procent.

Siffrorna kommer från färsk statistik från Kolada som Nyhetsbyrån Siren har sammanställt. Siffrorna avser kommunernas fordonsflotta under 2016.

– 2016 visar på en genomsnittlig ökning av miljöbilar för kommunorganisationerna, men spännvidden är stor. Vissa kommuner minskar och vissa ökar, säger Pernilla Hansson, projektledare på Miljöfordon Sverige, till Nyhetsbyrån Siren.

Mora, Leksand och Borlänge är bäst i Dalarna när det gäller andelen av de kommunala bilarna som är miljöbilar.

Orsakerna till detta varierar, menar hon. En anledning är om kommunen har en uttalad policy för miljöbilar eller inte.

– En annan anledning är att man prioriterar diesel framför etanol. Det är ganska få dieselbilar som klarar miljöbilskraven, samtidigt som det finns få etanolmodeller kvar på marknaden. De kommuner som är väldigt bra på miljöbilar har ofta både gas- och elbilar. Saknar man gastankstation och bor i en kommun med långa geografiska avstånd, är de alternativen svåranvända, säger Pernilla Hansson.

Totalt i riket ligger andelen miljöbilar i kommunorganisationer på 45,6 procent. En tredjedel av landets kommuner ligger över rikssnittet. Sedan 2009 har andelen miljöbilar ökat i två tredjedelar av kommunerna, men sjunkit i resten.

FAKTA:

* Statistiken i Kolada bygger på uppgifter från Miljöfordon Sverige, som är en intresseförening med företag, kommuner och privatpersoner som medlemmar.

* Miljöbilsandelen har beräknats som andelen personbilar och lätta lastbilar som uppfyller miljöbilskraven och är registrerade på kommunen och dess majoritetsägda bolag enligt vägtrafikregistret. Kommunerna har även getts möjlighet att komplettera siffrorna med fordon i operationell leasing och andra avvikelser.

Miljöbilar inom kommunorganisationen i dalakommunerna:

Avesta: 31,1 % (-8,2 procentenheter jämfört med 2009)

Borlänge: 41,3 (+14,9)

Falun: 31,9 (+9,7)

Gagnef: 31,4 (+29,8)

Hedemora: 34,9 (-23,6)

Leksand: 44,6 (-5,4)

Ludvika: 16,6 (-11,0)

Malung-Sälen: 15,5 (-0,5)

Mora: 44,9 (+26,7)

Orsa: 27,9 (+5,9)

Rättvik: 25,3 (-1,2)

Smedjebacken: 27,3 (+15,8)

Säter: 35,8 (-0,2)

Vansbro: 4,8 (-9,5)

Älvdalen: 1,1 (+1,1)

DT-APPEN: Håll dig uppdaterad – ladda hem DT-appen för IPhone och Android här

DD-APPEN: Alltid senaste nytt från dalademokraten.se i vår app för IPhone och Android

Mer läsning

Annons