Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

CHEFREDAKTÖRENS KRÖNIKA: Steg i rätt riktning – för oss som vill ha journalistik

Annons

”Den lokala journalistiken är navet i vår demokrati”, sade kulturministern Alice Bah Kuhnke (MP) när hon på måndagen tog emot medieutredningen.

Det var glädjande att höra ministern säga det.

Nu får vi se vilka av medieutredningens förslag som till sist blir verklighet.

Många gillar att prata om mediepolitik – få förmår göra något åt den. Reklamskatten, för att ta ett exempel, beslutade riksdagen redan 2002 att ta bort, men den finns fortfarande kvar. Och den ytterst viktiga men känsliga frågan om hur Public services åtta miljarder kronor ska (om)fördelas rundas allt som oftast.

Medieutredningen, som har varit på branschens läppar i ett och ett halvt år, har fokuserat på viktiga frågor – för oss som vill ta del av kvalificerad, oberoende och ansvarstagande journalistik.

Det nya mediestödet som föreslås ersätta det nuvarande driftstödet är rätt väg att gå för att utveckla journalistiken. Den svenska pressen ska inte konserveras i en gammal (distributions)form och politiken inte bara diskutera första- och andratidningar.

Men frågan är om det föreslagna mediestödet räcker. Det verkar inte så. Och därför vill också utredaren Anette Novak se en ny ”mediefinansieringutredning”.

Ytterligareen utredning föreslås också, och där kommer den viktiga konkurrensfrågan in. Svenska mediehus tävlar visserligen fortsatt med varandra, vilket är utomordentligt bra (konkurrens sporrar!), men förutsättningarna för att bedriva journalistik förändras när andra aktörer finns på banan. I takt med att jättar som Google och Facebook – som, vilket är viktigt att påpeka, inte har publicistik som affärsidé – utmanar om såväl tid som annonspengar, vilka är en av förutsättningarna för det medielandskap som vi känner i dag, förändras spelreglerna snabbt.

I medieutredningen lyfts också frågan om möjligheten att digitalt ta del av journalistik – alltså att bredbandstäckningen och – prestandan lyfts och att mobiltäckningen förbättras. Det är en demokratifråga av stora mått. Det finns platser i Dalarna där mobilt bredband fortfarande är blott en dröm.

Och apropå drömmar är det, som jag ser det, en smula oklart vad det föreslagna nya och av skattepengar finansierade mediebolaget, som ska tjäna som ett komplement till marknaden, i praktiken ska fylla för funktion. Det är fint att ”vita fläckar” ska fyllas, men… i verkligheten är det trots allt de oberoende, kommersiella mediehusen som, om än i varierande grad, står (och stått) för närvaron ute i bygderna och som tagit det ansvar som andra inte haft möjlighet att ta. Ska skattepengar finansiera en journalisttjänst på ”en vit fläck”? Kanske är det återigen dags att på allvar diskutera en sammanslagning av publicservice-bolagen, och det för att bland annat på allvar ge utrymme för ”BBC-modellen”, med lokaljournalister som bekostas av public service-bolagets pengar?

Som sagt, vad händer nu och framåt? Berit Högman, som är vice gruppledare för Socialdemokraterna i riksdagen, ska på regeringens uppdrag påbörja samtal med riksdagspartierna om förslagen som nu lagts i den över 500 sidor tjocka utredningen om mediernas framtid. Förhoppningsvis blir det också verkstad av snacket. För det brådskar. Inte minst behövs tydliga politiska svar på om mediepolitiken får kosta. Och i sådana fall hur mycket. Men också hur den ska finansieras.

Läs också: Medieutredningen – utökat stöd föreslås

Se inslaget: Medieutredningen – hör utgivarnas analys

Mer läsning

Annons