Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Boxviner har fått svenskar att dricka mer – pris och förpackning har stor del i ökningen

Boxviner ligger bakom att vinkonsumtionen ökat i Sverige. Det låga priset har haft en stor effekt men även förpackningstypen har bidragit till en ökning sedan vin började säljas i box 1996.

Annons
Sedan boxviner började säljas i Sverige har vinförsäljningen ökat med 40 procent.Foto: Anders Wiklund / SCANPIX

Det framgår av rapporten "Vilken roll har bag-in-box spelat för den ökade vinkonsumtionen i Sverige? – En analys av 20 år med boxviner på Systembolaget", som Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN, presenterade på onsdagen.

Boxviner har ökat Systembolagets vinförsäljning med 40 procent jämfört med om boxviner inte börjat säljas.

Svensken dricker i genomsnitt tre glas vin extra i månaden. Ungefär två av glasen beror på det lägre priset och det tredje glaset på förpackningstypen.

Resultaten är inte förvånande – enligt rapportens författare.

- Om en populär dryck börjar säljas i en stor och lätthanterlig förpackning till ett lägre pris, är det inte konstigt att försäljning och konsumtion drivs upp, säger Mats Ramstedt i en kommentar, i ett pressmeddelande.

Boxköpare dricker närmare 50 procent mer vin än de som köper vin på flaska och boxköpare dricker oftare.

- Män och kvinnor som köper boxvin dricker lika mycket vin, både kvinnor och män dricker mer vin på grund av boxarna, säger Mats Ramstedt. 

FAKTA: Boxviner

Sedan boxvinerna introducerades på Systembolaget 1996 har Systembolagets vinförsäljning ökat från 1,7 liter per invånare 15 år och äldre till 3,2 liter 2014. Det är närmare en fördubbling, uttryckt i 100 % alkohol.

Under samma tid ökade försäljningen av boxviner både i volym och marknadsandel och står idag för drygt hälften av vinförsäljningen på Systembolaget.

Det övergripande syftet i studien har varit att besvara frågan om introduktionen av boxviner har bidragit till uppgången i vinförsäljningen.

Till grund för analyserna ligger Systembolagets försäljnings-statistik för perioden 1996 till 2014 där vinförsäljningen är uppdelad på boxvin och övrigt vin.

Analysen av vilka som köper boxviner och hur mycket de dricker är baserad på data från CAN:s Monitormätningar, närmare bestämt på intervjuer med drygt 40 000 svenskar mellan 20 och 84 år under perioden 2013–2015.

Studien har finansierats av Systembolaget.

Mer läsning

Annons