Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vill varna för oseriösa fakturor

/
  • Mats Eriksson vill varna för falska fakturor. Själv fick han en faktura på över 6000 kronor för en

Mats Eriksson fick en faktura på 6250 kronor för en tjänst som han menar att han inte har beställt.
Han vill nu varna andra för företaget Öresund Media.

Annons

Det började med ett telefonsamtal.

– Den som ringde sa att det gällde en uppsägning av en googletjänst. Jag tänkte först att det var något som min kollega hade, förklarar Mats Eriksson som har firman Erikssons nöjesfält & tivoli i Borlänge.

Han tyckte dock att det var något som inte verkade stämma.

– Jag var noga med att inte säga ordet ja för oseriösa företag kan klippa ihop en ljudfil där det låter som om man har gått med på något, förklarar Mats som en tid efter samtalet fick en faktura på 6250 kronor från företaget Öresund Media.

– När jag googlade på företaget insåg jag att det fanns med på svarta listan. Jag blir förbannad och det tar en massa tid, menar Mats som polisanmälde händelsen samma dag som fakturan kom.

Det är första gången som Mats Eriksson har varit med om något liknande.

– Jag har fått fakturor som ser falska ut, men sedan ser man att det med liten text står att det är ett erbjudande. Jag har däremot en bekant som har en djurpark, hon får bluffakturor flera gånger i månaden.

Mats Eriksson vill nu varna andra.

– Jag går inte på det här, men det finns säkert andra som gör det. Någon stackare som bara betalar.

Från Öresund Media hälsar man att Mats måste ha ingått ett avtal med företaget.

– Jag kan inte skicka ut en faktura utan underlag. Om han har kommit på i efterhand att det inte kändes rätt så tycker jag att det låter lite konstigt att polisanmäla. Men det är ett demokratiskt land, han får göra en polisanmälan om han vill. Men det är ungefär som om att polisanmäla om man är missnöjd efter att man har köpt ett par skor, säger Martin Johansson, försäljningschef, som berättar att företaget hjälper företag med marknadsföring.

Företagets negativa rykte kommenterar Johansson så här:

– Någon blir alltid missnöjd, men vi har många nöjda kunder också.

Mer läsning

Annons