Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Varannan elev fick för höga betyg

/
  • Sebastian Karlberg, Sara Frelin och Henric Mattsson tycker att betygen motsvarar kunskaperna på ett bra sätt.
  • Benita Bergstrand, rektor på Ornäs skola, säger att de jobbar med att täcka behoven hos varje enskild elev.

I våras fick nästan hälften av eleverna på Ornäs skola ett högre slutbetyg i matematik än resultat på det nationella provet. Enligt skolverket finns det stora skillnader bland Borlänges grundskolor i betygssättningen.

Annons

Den statistik som skolverket tagit fram visar att relationen mellan slutbetyg och nationella prov är väldigt skiftande i Borlänge. De kunskaper som eleverna hade vid tillfället för det nationella provet stämmer alltså inte överens med betyget de får. Regeringen menar att betygsinflation är vanligt över hela Sverige och har tagit fram åtgärder för att stoppa den.

Av de som gick ur nian i Borlänge 2011 var det på Ornäs skola som flest elever fick högre slutbetyg än vad de fick i betyg på nationella proven. Även på Domnarvets skola har många fått högre slutbetyg. Som exempel kan nämnas att 37,8 procent av eleverna på Ornäs skola fick ett högre slutbetyg i svenska än det betyg de fått på nationella provet. Det kan jämföras med Forssaklackskolan, där endast 9,5 procent fick ett högre slutbetyg i svenska och 10,5 procent av eleverna fick ett lägre slutbetyg.

I matematik fick hela 46,8 procent av eleverna på Ornäs skola högre slutbetyg än betyg på nationella provet. Just matematik är det ämne där alla skolor har gett flest niondeklassare bättre slutbetyg än vad kunskaperna visat på nationella provet.

Kommunen har vetskap om de skillnader som finns :

– Vi är medvetna om att det finns betygsinflation, det har varit uppe för diskussion i flera år. Med det nya betygssystemet ska det bli bättre, säger Kenth Carlsson, verksamhetschef för förskolor och grundskolor i Borlänge.

Kenth Carlsson berättar att de ser allvarligt på det här och att de hela tiden jobbar för att få en rättvisare bedömning, både mellan skolor och på skolor. Dessutom tror han att betyg från årskurs sex kan hjälpa.

– Vi försöker få rättningen av de nationella proven så likvärdig som möjligt. Bland annat byter lärarna prov, och rättar varandras. Vi ska även försöka få till ett utbyte av prov mellan skolor, säger han.

Rektorn på Ornäs skola, Benita Bergstrand, säger att elevernas slutbetyg är bättre än vad prov har visat på grund av hårt arbete:

– Eftersom eleverna gör proven tidigt på vårterminen hinner vi arbeta med brister och svårigheter. På så sätt kan vi rikta in oss på det som eleverna upplever som svårt. Vi har även haft påsklovsskola och andra tillfällen då extra arbete kan läggas på att nå målen. Tack vare behovsanpassad undervisning når många ett bättre resultat tills betygen ska sättas, förklarar hon.

Tre niondeklassare på Ornäs skola tycker att betygen känns rättvisa:

– Vi får testa på nationella prov tidigt. Sedan får vi jobba med det som vi ska bli bättre på. De som behöver extra hjälp kan få det, berättar Sara Frelin, Sebastian Karlberg och Henric Mattson.

De är alla överens om att det är viktigt med bra betyg för att kunna söka till vilket gymnasieprogram man vill.

Mer läsning

Annons