Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vägverket vill åt ögontjänare

/

Annons

Automatisk övervakning - så vill Vägverket och polisen komma åt de som kör för fort mellan övervakningskameror. Men de juridiska och integritetsmässiga frågorna måste lösas först.

Det handlar till exempel om att fotografera bilister som inte har överträtt fartgränsen, enligt trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall vid Vägverket.

- Vi ligger långt efter när det gäller sådan här automatisk övervakning, säger han.

Metoden är vanlig i exempelvis alpländerna i Sydeuropa där tunnelsträckningar övervakas automatiskt.

Ett juridiskt problem kan vara att förare byts av vid ratten och att det hamnar två olika personer på fartkamerornas bilder. Då kan det vara svårt att upptäcka vem som egentligen har kört för fort.

Genom att bötfälla bilister hoppas Vägverket få en jämnare hastighet och en lägre medelhastighet och därigenom också minska på utsläppen. Tekniken för att mäta hur lång tid det tar för en bil mellan en kamera och nästa finns redan.

Enligt Claes Tingvall är risken att åka fast liten för den som kör för fort förbi en enstaka kamera.

- Men om du kör för fort förbi samtliga kameror på en sträcka så åker du garanterat dit. Det är de som systematiskt kör för fort vi vill åt. Vanligt folk vill Vägverket inte sätta dit. Därför finns det nästan alltid en vägskylt som varnar bilisten före kamerorna, säger han.

Han räknar med att den automatiska övervakningen kan bli verklighet om ett par år när de juridiska frågorna har lösts.

- I Sverige har vi föraransvar. I andra länder tittar myndigheterna bara på hur fort en nummerskylt har förflyttat sig förbi en kamera. Där råder ägaransvar, vilket ingen vill ha här.

I väntan på den automatiska övervakningen byggs elva polisbussar och ett antal släpvagnar som utrustas med digital kameraövervakning.

Enda skillnaden mot de fasta vägkamerorna är att polisbussarna är flyttbara. När en buss placerats ut sätts också ett vägmärke upp som talar om att det pågår kameraövervakning.

Fakta: Fakta/Trafikkamera

Trafikkameran eller trafiksäkerhetskameran, som Vägverket kallar den, är i princip ett skåp som innehåller ett mätsystem med olika komponenter. Mätsystemet i trafiksäkerhetskameran består av:

  • Radarsensor för hastighetsmätning.
  • Digital kamera för fotografering av fordon, registreringsskylt och förare.
  • Fotoblixt.
  • Dator för styrning av systemets olika funktioner och överföring av bild- och mätinformation.
  • Med hjälp av radar mäts fordonets hastighet. Om den överstiger gällande hastighetsgräns tas en bild av fordonet, föraren och registreringsskylten. Bilden kompletteras med information om bland annat tid, plats och fordonets hastighet som krypteras och skickas automatiskt till Polisen.
  • Trafiksäkerhetskamerans mätsystem innehåller teknik som kan mäta trafikflöden och registrera tid och hastighet för förbipasserande fordon även när den inte är aktiverad. Denna information blir underlag i Vägverkets trafiksäkerhetsarbetet.

Källa: Vägverket

Mer läsning

Annons