Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tågkompaniet lovar vänta

Annons

Han säger att Tågkompaniets inställning är att försöka upprätthålla resenärens förbindelse. Det vill säga, att om det är möjligt, så ska Tågkompaniet invänta ett försenat tåg. Nyttan av detta sätts i relation till de problem det innebär för de som redan klivit på Tågkompaniets tåg och väntar på avgång.

- Varje gång vi får en förfrågan gör vi en värdering. SJ hade tidigare en positiv inställning, nu säger man att de inte väntar annat än i undantagsfall. Det är en omsvängning i deras inställning som skapar problem för oss och för kunderna.

SJ uppger att de inte har möjlighet att invänta försenade tåg på grund av den hårda belastningen på Dalabanan. Flera gånger har resenärer missat sin anslutning med knapp marginal.

- Det här är trist för kunderna, säger Mats Gustafsson.

Tågkompaniet har, enligt honom, inte förändrat sin syn:

- Kan vi vänta så ger vi order till tågtrafikledningen.

Men då måste det också ha kommit en förfrågan från SJ. Häromkvällen körde Tågkompaniet ifrån ett SJ-tåg, som var försenat till Borlänge.

- Om vi inte får en förfrågan är vårt primära intresse att avgå i rätt tid med de kunder som klivit ombord på tåget.

Mats Gustafsson tycker att situationen är olycklig och han önskar en mer stabil policy mellan trafikföretagen. Samtidigt menar han att man också måste ha respekt för varje företags rätt att styra sin egen verksamhet. Han vill inte lägga sig i SJ:s ställningstaganden, lika lite som han vill att SJ lägger sig i Tågkompaniets angelägenheter.

- Det bästa vore om trafiken gick i rätt tid.

Läs mer i dagens tidning: Resenärerna rasar när SJ vägrar vänta

Mer läsning

Annons