Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sotarna: "Vi får många samtal från upprörda Borlängebor"

Ingen av sotarna vill kommentera situationen.
– Det blir ett möte. Innan dess vill jag inte uttala mig, säger Bernt Sundberg, Borlänge Smedjebacken Sotning & Ventilation.

Annons

Räddningstjänsten, Dala Mitt och upphandlingsenheten försöker lösa den situation som uppstått i Borlänge.

Flera problem har uppstått efter kommunens upphandling av sotning och brandskyddskontroll.

Läs mer: Sotarkrig pågår i Borlänge - många konkurrerar

Bernt Sundberg, Borlänge Smedjebacken Sotning & Ventilation, vill i dagsläget ligga lågt med kommentarer.

Han hänvisar till ett kommande möte med ansvariga, och innan dess vill han inte uttala sig offentligt.

Men i ett brev, som bland annat gått till kommunledningen i Borlänge, kritiserar Sundberg den genomföra upphandlingen. I skrivelsen framkommer att Borlänge Sottning & Ventilation får många samtal från upprörda Borlängebor.

Bland annat ska "fel" sotare ha kommit, vissa ska fått hot om viten och nyttjandeförbud av eldstad. I brevet betonas att ingen kritik riktas mot den nye entreprenören, utan det är upphandlingen som kritiseras.

Torbjörn Dahlström, Hedemora Sotaren AB, avböjer i ett mejl till DT att kommentera situationen i Borlänge.

Men företaget skriver på den egna hemsidan att Borlänge kommun är ansvarig för det register som Hedemora Sotaren AB ska arbeta utifrån.

– På grund av otydligheter i registret samt i överföringen kommer det att kunna uppstå situationer vid avisering om sotning och brandskyddskontroll som kan uppfattas som förvirrande, skriver företaget

– Vi vill poängtera att någon avgift inte utgår om det i ovan nämnda fall skulle vara felaktigt aviserat.

– Ansvaret för dessa registerproblem ligger inte på Hedemora Sotaren AB. Inblandade parter arbetar intensivt på att försöka lösa detta, skriver företaget.

Mer läsning

Annons