Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sotare konkurrerar i Borlänge - "Det var inte tanken med lagen"

Flera tusen Borlängebor har valt att behålla samma sotare som tidigare. Efter att kommunen handlat upp sotningen har det blivit konkurrens. – Det här var inte tanken med lagen, säger Mats Hedlund vid räddningstjänsten Dala Mitt.

Annons

Den 1 april tog Hedemora Sotaren AB över i Borlänge kommun. Företaget tog hem upphandlingen som genomförts på kommunens uppdrag.

Den tidigare entreprenören, Borlänge Smedjebacken Sotning & Ventilation AB, har dock tagit kamp för företagets fortsatta existens.

Läs även: Sotarna: "Vi får många samtal från upprörda Borlängebor"

Företaget har marknadsfört sin verksamhet och fått tusentals fastighetsägare i kommunen att stanna kvar som kunder.

– Det är ett relativt nytt fenomen som uppkommit i Borlänge och i vissa andra kommuner. Tanken i lagen var inte att det skulle bli någon form av konkurrens mellan skorstensfejarmästarna, säger Mats Hedlund vid räddningstjänsten.

Det har det blivit i Borlänge.

Mats Hedlund, räddningstjänsten Dala Mitt, säger att målet är att alla i Borlänge ska få en bra rengöring.

Räddningstjänsten beviljar de ansökningar om så kallad egensotning som fastighetsägarna lämnar in, via Borlänge Smedjebacken Sotning & Ventilation.

– Vi hanterar ansökningarna som Myndigheten för samhällsskydd och beredskap säger att vi ska hantera dem. Har man kompetens att sota har vi ingen anledning att avslå en ansökan, säger Mats Hedlund.

Och konstaterar att det "har ställt till det".

– Borlänge Smedjebacken har knutit till sig ett väldigt stort antal fastighetsägare. Jag tror att det är närmare 4 000.

Mats Hedlund säger att det alltid funnits ett mindre antal fastighetsägare som av olika anledningar själva velat sota och rengöra sin öppna spis. Det har lagen öppnat för.

– Lagen öppnar också för den här konkurrenssituationen som vi fått i Borlänge. Det var inte lagskrivarens intentioner. Den var tänkt för det fåtal som är intresserad av att hantera sin egen rökkanal och eldstad.

Räddningstjänsten och kommunen försöker lösa problemen i Borlänge.

Det har uppstått flera problem i samband med övergången från den tidigare till den nye entreprenören.

– Om det varit brister i register, eller om det är andra orsaker, vet vi inte. Det har blivit dubbelkörningar på vissa ställen. Det har Hedemora Sotaren och vi försökt reda ut så gott det går, säger Mats Hedlund.

Om fastighetsägaren anlitat Borlänge Smedjebacken och sedan dyker Hedemora Sotaren upp och vill göra en sotning eller brandskyddskontroll, då kan det bli problematiskt.

– Man kanske inte förstår varandra på platsen. Det kan också vara svårt för fastighetsägaren att skilja på sotning och brandskyddskontroll. Sotning är rengöringen. Brandskyddskontrollen är mer lik bilprovningen, säger Mats Hedlund.

När det gäller brandskyddskontroll ska den alltid utföras av Hedemora Sotaren, den av kommunen anlitade skorstensfejarmästaren.

– Där kan man inte välja, säger Mats Hedlund och konstaterar att Dala Mitt tillsammans med kommunen och upphandlingsenheten nu försöker lösa problemen.

– Vårt mål är att fastighetsägare i Borlänge kommun ska få en bra rengöring utifrån fastställda frister.

Han menar att sotningsbranschen är under förändring. Tidigare har man som skorstensfejarmästare haft långa avtal med sin kommun.

– Det förekommer inte idag. Det har blivit en konkurrensutsatt verksamhet.

Thorsten Bladlund, risk- och säkerhetssamordnare vid Borlänge kommun, säger att situationen som uppstått är tråkig.

– Vi jobbar för att lösa det på ett bra sätt. Ingen av sotarna mår bra av det här. De vill göra ett bra jobb och vi försöker komma fram på något sätt. Vi hade inte i vår vildaste fantasi kunnat tro att det skulle bli så här, säger Thorsten Bladlund.

Läs mer: Sotningskriget började redan år 2015

Mer läsning

Annons