Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Snart dags för Citroënmötet

/
  • Gamle trotjänaren. Ordföranden i Svenska Citroënklubben, Per Westin, har haft sin pärla sedan 1968. Det är hans första bil och han har kört 60000 mil med den. Per, och många med honom, längtar till den 24-29 juli: Då kommer 2500 bilar från hela världen till Citroën 2CV:s världsmöte på Rommehed. Foto: Westin 

Annons

Det är första gången någonsin som ett världsmöte av detta slag anordnas i Sverige. Citroën 2CV:s allra första världsmöte hölls 1975 och sedan dess har bilälskare från hela världen träffats vartannat år. I vilket land träffen ska hållas bestäms fyra år i förväg, och Sverige knep segern före Spanien, Tyskland och Ungern.

Varför då just Borlänge, kan man undra?

- Vi valde ut de fyra mest lämpliga orterna, och Borlänge verkade bäst. Både bemötandet från kommunen och platsen för arrangemanget, Rommehed. Detta menar Per Westin, ordförande i Svenska Citroënklubben.

Klubben omfattar alla Citroënbilar, men det aktuella världsmötet rör främst de små bilarna, 2CV (se faktaruta), även om andra även andra modeller kommer att infinna sig.

Vad är så speciellt med en Citroën 2CV?

- Det är en charmig och enkel liten bil, det närmaste man kan komma att inte ha bil alls, förklarar Per med ett skratt.

Världsmötet blir en stor familjefest, där alla ska kunna ha trevligt tillsammans under veckan. Tusentals människor kommer att campa på Rommehed, och bjudas på allt ifrån underhållning och utflykter till marknad med reservdelar och citroënprylar.

- Det kommer att bli mycket svenskt eftersom det är Sverige vi marknadsför, berättar Per och utlovar allt från svensk folkmusik till hårdrock.

Man skulle kunna kalla det för en jättelik, internationell cruising, fast med en lite annan typ av bilar. I Sverige finns ungefär 400 exemplar av denna lilla citroënmodell. 144 av dessa är anmälda. Bland den övriga 26-ländersskaran är flest bilar från Tyskland, men även åtta långväga gäster från Australien har bokat sina flygbiljetter. En man från Ghana bilar hela vägen hit - han startade sin färd för drygt en vecka sedan.

Det är mycket förberedelser som krävs inför ett världsmöte av denna omfattning. På Rommehed har en del träd tagits ner för att göra rum för de stora tälten. Det största tältet, med pub, är 2000 kvadratmeter stort. Det kommer även att finnas dels ett lite mindre, för de som söker lugn och ro, och dels ett alkoholfritt ungdomstält.

Den 16e juli kommer man att börja bygga på Rommehed. Åtta dagar senare, på onsdagen, är det dags för invigning av Citroën 2CV:s stora världsmöte 2007.

Per utlovar en häftig sådan med pompa och ståt.

- Men den är lite hemlig, så jag vill inte avslöja någonting.

Fakta: Citroën 2CV

Citroën 2CV, (deux chevaux, två hästar), konstruerades strax före andra världskriget för att vara så enkel som möjligt. Tanken var att fattiga jordbrukare skulle ha råd med bilen och kunna transportera sina varor till marknaderna. Men även att själva kunna serva den med enkla verktyg. Bilen hade bara det allra nödvändigaste.

Försäljningen av Citroën 2CV pågick från 1948 till 1990. Produktionen fick då ge vika för krav på katalysatorer och avgasutsläpp. Med tiden fick bilen mer "lyxutrustning" såsom värmeanläggning och elektriska vindrutetorkare. Högsta hastighet var 60 km/h för de tidigaste modellerna och upp till 115 km/h för de senare.

Praktiskt med Citroën 2CV var att eftersom all teknik satt fram, så var bilen lätt, och vid fickparkering kunde den köras in med nosen först. Bakänden lyftes sedan mot trottoarkanten.

James Bond tvingas, i filmen Ur dödlig synvinkel, fly i en Citroën 2CV, då hans Lotus Esprit blivit totalförstörd. Även

Mer läsning

Annons