Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skohandlare satsar på Kina

/
  • Nybyggt. I det här köpcentrat i Nanning ska Thomas Johansson i augusti öppna en svensk skoaffär.. Centrat är ett av de mindre i Nanning men ändå minst dubbelt så stort som Kupolen.
  • Pionjär. Thomas Johansson på Skohuset i Kupolen lär vara den förste svensk som öppnar en skobutik i sydöstra Kina. I augusti öppnar han en butik i 6-miljonersstaden Nanning, cirka 20-30 mil från gränsen till Vietnam.

Annons

Enda intresset vid sidan om är golf och detta intresse drev honom att åka till Kina och spela där.- Jag träffade min fru Lin där och på den vägen är det. Skulle någon frågat mig om att öppna skobutik i Kina då hade jag skrattat åt dem. Men nu i augusti blir det verklighet, säger Thomas Johansson.

När Kupolen öppnade fanns Thomas Johansson och hans butik Skopunkten där i nästan tusen kvadratmeter. För fyra-fem år sedan bröt han sig ur den kedjan och öppnade Skohuset i Kupolens tredje plan i än rymligare och ljusare lokaler.

- Butiken i Kina ska bli ungefär som den här i Kupolen. Jag sänder ned svensk inredning och jag reser dit i juli för att ordna inredningen själv. Sedan ska vi inviga den 30 augusti, det känns fantastiskt, säger Thomas Johansson.

Då han för cirka två år sedan träffade sin blivande fru i 6-miljonersstaden Nanning i sydöstra Kina, cirka 20-30 mil från gränsen till Vietnam visste han inte vad som skulle ske de närmaste åren. De började prata om en skobutik i Nanning och började sondera terrängen. Byråkratin i Kina är av annorlunda slag än den i Sverige.

- Min fru Lin kan ju språket så den delen har hon skött med den äran. Det har varit mycket papper hit och dit och många turer men nu, peppar, peppar, ska det vara klart.

Den nya butiken ligger på tredje våningen i ett nybyggt köpcentrum, ett av cirka tio i Nanning. Det är ett av de mindre centrat men likväl två-tre gånger större än Kupolen. Det säger något om utvecklingen i Kina just nu.

Sortimentet i vanliga kinesiska butiker är ganska likt det svenska och europeiska men priserna skiljer. Thomas Johansson ska sälja europeiska skor, förvisso tillverkade i Kina, men till ett bättre pris. Det är han ska konkurrera.

Han har ett samarbete med Bagheera-butiken i Avesta och en belgisk grossist, Cortina. Den senare har bra kontakter i Kina. I butiken ska Thomas Johansson ha 16 anställda, alla inhemska.

- De ska behandlas som svenska anställda men lönen skiljer förstås en del. Jag tror och hoppas att kineserna hittar dit. De försöker likna allt västerländskt mer och mer. De har ju tillgång till mobiltelefoner och datorer så de vet vad som händer, säger Thomas Johansson.

Om satsningen på en butik i Kina är riktig eller inte kan varken Thomas Johansson eller någon annan sia om. Han erkänner dock att det känns spännande trots allt.

- Jag måste ju få låta det gå en tid innan man ser hur det går. Fast självklart är jag optimist och hoppad det ska gå vägen, säger Thomas Johansson.

Mer läsning

Annons