Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Seglar som en fågel bland molnen

/
  • Letar vindar. Idén med segelflyg är att hitta uppvindar, så kallade termikvindar. – Man letar moln med platt undersida och bullig översida, förklarar Alexander Lund-Petersen.  Foto: Johan Larsson
  • Inför flygningen. Alexander Lund-Petersen tittar på när studiekamraten hjälper till att iordningställa segelflygplanet.  Foto: Johan Larsson
  • Draghjälp. Med hjälp av ett motorplan kommer segelflygplanet upp i luften.  Foto: Johan Larsson
  • Ger klartecken. Nu är det dags att ge sig av upp i luften. Marcus Hermansson ger tecken att planet är startklart.  Foto: Johan Larsson

Annons

I november startade en grupp med sju pojkar på flygskola vid Romme. Marcus Hermansson och Alexander Lund-Petersen är de elever som har kommit längst i utbildningen.

- Jag har ett allmänt intresse av flygning och sedan såg jag att det var öppet hus här. När de berättade att det skulle bli flygskola då blev jag intresserad, berättar 17-årige Alexander Lund-Petersen.

Idén med segelflyg är att hitta uppvindar, så kallade termikvindar.

- Man letar moln med platt undersida och bullig översida, förklarar han.

Under varje moln stiger luften, mellan molnen bildas det luftgropar. För att ligga kvar i en uppvind åker man runt i cirklar, precis som fåglar flyger.

- Det man kanske tänker mest på om man inte har testat segelflyg innan är väl att det är tyst i förhållande till charter. Och eftersom det är ett mindre plan så känns det mer när det rör sig i luften. Det är definitivt en upplevelse att flyga segel. Det är väldigt svårt att beskriva i ord, säger Alexander Lund-Petersen.

- Första gången var det lite mer pirrigt än nu. Det är som att köra bil; mycket att hålla reda på i början men efter ett tag går det mer av sig själv, säger 19-årige kursdeltagaren Alexander Puur.

Flygledare Jannica Wunge förklarar att man i princip kan segelflyga så länge som solen skiner, eftersom det är den som är motorn i det hela. Solen värmer upp marken, som i sin tur bildar uppåtvindar. Luftseglarna kan styra planet exakt dit de vill. Flygplanet sjunker en meter per sekund, så om man flyger in i ett område där luftmassan stiger med två meter per sekund stiger ju automatiskt planet med en meter per sekund.

- Ett segelflygplan funkar ju som en kälke i en kälkbacke, vi glider neråt. Så vi försöker hålla oss så mycket som möjligt i de luftmassor som stiger uppåt, förklarar Jannica Wunge.

Hon tillägger att segelflyg är en väldigt kollektiv sport eftersom alla måste hjälpas åt att knuffa planen.

Vad är det som är svårast med att segelflyga?

- Att svänga in så att man får en fin final, alltså att komma in rätt så att höjd och allt är tajmat, svarar Alexander Puur.

Fakta: Segelflyg

Borlänge Flygklubb har lärt ut segelflyg sedan 40-talet.

Det är fler pojkar än flickor som tar certifikat.

Ett segelflygcertifikat kostar ungefär 25 000, motsvarande pris för motorflyg ligger på upp emot 100 000 kronor.

Man får börja segelflyga när man fyller 15 år.

Det tar ungefär ett år att ta certifikatet och då får man åka upp själv i ett litet plan.

Borlänge Flygklubb har fyra plan, två stycken "Bergfalke", ett "Marianne" och ett PV5 "Smyk". Bergfalke är nybörjarplan där eleven sitter fram och läraren bak. Marianne är ett snabbare plan med toppfart på 250 kilometer i timmen. Det glider bättre än till exempel Bergfalke. Marianne är lite svårare att flyga. PV5 "Smyk" är ett ensitsigt plan.

Mer läsning

Annons