Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så många besökte Kupolen förra året

/

Kupolen håller greppet om konsumenterna.
Besöksantalet under 2011 blev lika högt som 2010.
Omsättningen ökade.

Annons

Den slutliga omsättningen för butikerna i Kupolen är ännu inte helt sammanställd. Men det slutar på ett plus jämfört med året innan.

Det gläder centrumchef Anna Timander. Särskilt med tanke signalerna om att handeln har det tufft.

– Ja, det är tufft, framför allt för kläder och skor, konstaterar Anna Timander.

Omsättningen 2011 ökade med 4,9 procent, detta innan en av de stora butikerna rapporterat in sina siffror. Därför kan det slå en aning upp eller ned. Det blir alltså en högre siffra än 2010 års 1,1 miljarder kronor i omsättning.

Besöksantalet hamnade på 4,9 miljoner - vilket är lika många som 2010.

– Vi har klarat oss bra. Det finns andra som har minskat, konstaterar Anna Timander.

När det gäller 2012 finns flera faktorer som i dagsläget känns osäkra och svårbedömda.

– Världsekonomin och det ekonomiska läget kommer att påverka även 2012. Idag finns så många val för våra besökare, och det gäller att ligga i framkant och vara bäst på det vi gör.

Planer finns på att fortsätta utveckla köpcentrumet;

– Vi bygger om och renoverar. Vi känner stor framtidtro.

Anna Timander säger att det ska skapas mer värme i Kupolen, köpcentrumet ska inte upplevas som kalt. Det blir nya möbler, ommålning och annat.

– Vi har satsat hårt för framtiden och utvecklat Kupolen under 2011 och vi fortsätter 2012. Ett köpcentrum ska inte se lika ut hela tiden. Kunderna vill uppleva nya saker och vi måste leverera.

Även när det gäller de mjuka delarna investeras:

– I slutet av 2011 startade vi en stor satsning på det goda kundmötet, vi utbildade butikscheferna i kundmöte och ledarskap. Mitt mål är att vi ska gå vidare med medarbetarna, säger Anna Timander.

Mer läsning

Annons