Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Romme Alpins sockerkrona gav rekorddonation till Kostfonden: "Ett bidrag till landets hälsa"

Romme Alpins kampanj "Sockerkronan" samlade in pengar till forskning på fetma och typ 2-diabetes, genom att höja priset på läsk med en krona.
Insamlingen gav 240 000 kronor som skidanläggningen nu skänker till Kostfonden.
– Det här betyder mycket för oss, säger Ann Fernholm, grundare av Kostfonden.

Annons

I TV-inslaget här ovanför berättar Viktor Funcke, försäljningschef vid Romme Alpin, mer om företagets kampanj Sockerkronan. Dessutom intervjuas några av anläggningens besökare om vad de tycker om Sockerkronan. OBS: Inslaget gjordes i februari 2017.

Mer läsning för dig som är prenumerant eller Pluskund:

Här förklarar chefen varför du ska betala extra för läsken - "Vi vill bidra till hälsa"

Jubileumshelg när Romme Alpin firade 30 år

Romme Alpin redo för säsongspremiär - räknar med färre besökare än förra året

I början av året lanserade Romme Alpin sin kampanj Sockerkronan. Priset på läsk som såldes på skidanläggningen under vintern höjdes med en krona och denna krona gick sedan oavkortat till forskning på fetma och typ 2-diabetes.

Via skyltar på skidanläggningen har besökarna fått information om kampanjen.

– Vi ser det här som ett bidrag till landets hälsa. Många studier pekar på att ett högt sockerintag är negativt och bidrar till utvecklingen av vissa sjukdomar såsom typ 2-diabetes. Det leder också till onödiga kostnader för samhället, säger Viktor Funcke, försäljningschef vid Romme Alpin, i ett pressmeddelande.

Läs även: Romme Alpin inför "sockerkrona" på läsk: "Ingen moralpredikan"

När kampanjen nu har avslutats hade Romme Alpin fått in 120 000 kronor via Sockerkronan. Skidanläggningen väljer att dubbla den summan och skänker 240 000 kronor till Kostfonden, som stödjer forskning kring kost och barnfetma.

"Målet är att fler barn ska leva friska och i förlängningen slippa bland annat typ 2-diabetes", skriver Kostfonden i ett pressmeddelande.

Enligt Kostfonden är detta den enskilt största donationen som fonden har fått.

– Det här betyder mycket för oss och det är ett bra initiativ. Romme Alpin har höjt priset på något som vi vet är dåligt för kroppen och infört som ett slags lokal sockerskatt för att stödja forskningen, säger Ann Fernholm, grundare av Kostfonden, i pressmeddelandet.

Genom att höja priset på läsk med en krona har Romme Alpin samlat in 120 000 kronor till Kostfonden, en summa som skidanläggningen sedan valde att dubbla till 240 000 kronor.

Donationen från Romme Alpin gör att fonden nu kan satsa på nästa viktiga kunskapslucka, som enligt Kostfonden är kost vid barnfetma.

– Valet att donera pengarna till Kostfondens forskningsprojekt känns rätt. Vi upplever att organisationen har ett starkt vetenskapligt råd och att målet med deras forskningsprojekt är att det verkligen skall leda till förändring. Seriöst och konkret helt enkelt, säger Viktor Funcke.

Under våren kommer Kostfonden att hålla en utlysning där forskare får komma med förslag på projekt kring hur barnfetma kan förebyggas eller behandlas.

– Om vi förebygger barnfetma kommer vi att förebygga väldigt många olika sjukdomar. För att kunna göra det behöver vi hitta effektiva insatser, säger Ann Fernholm.

DT-APPEN: Håll dig uppdaterad – ladda hem DT-appen för IPhone och Android här

DD-APPEN: Alltid senaste nytt från dalademokraten.se i vår app för IPhone och Android

Mer läsning