Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Öl- och vinförsäljningen ökar

Annons

Siffror från Sockholms universitet talar sitt tydliga språk. Införseln från utlandet av öl, vin och sprit sjunker. 2006 sjönk införseln av öl med 20 procent och införseln av vin sjönk 30 procent medan spritinförseln gick ner 13 procent.

Omräknat i ren alkohol sjönk införseln med 20 procent. Mellan 2001 och 2004 steg införseln kontinuerligt. Mätt i ren alkohol ökade införseln med 58 procent under perioden. För sprit var siffran 87 procent, för öl 45 procent och för vin 31 procent.

I Borlänge steg Systembolagets försäljning av öl med 8 procent 2006 medan försäljningen av vin steg med 5 procent. Försäljningen av sprit sjönk dock med 2 procent.

Björn Rydberg, presschef på Systembolaget tror att de vikande siffrorna förklaras av att den nyhetens behag det innebar att åka utomlands för att köpa öl, vin och sprit har börjat att lägga sig.

– Vår försäljning har ökat två år i rad och den ser ut att göra det i år också.

Mer läsning

Annons