Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nytt läxsystem ger mer ansvar till eleverna

/
  • Det var tyst i klassrummet när Soresh Celik redovisade en läxa om miljön och jordens ekosystem.
  • Förutom att få läxorna gjorda så lär sig eleverna även att redovisa inför grupp och att agera jurymedlemmar, eftersom alla redovisningar protokollförs och bedöms. Eleverna har även fått lära sig programmet powerpoint och att göra filmer på datorn.

Hur ska man få eleverna att lämna in läxorna i tid?
Svaret blev större ansvar och frihet.
– Det är kul att man själv får bestämma mer, säger sjätteklassaren Simone Olsson.

Annons

När terminen startade i höstas införde lärarna en helt ny metod för läxor för eleverna i sjätte klass på Tjärnaskolan.

Syftet var att få samtliga elever att lämna in sina läxor i tid.

I stället för att de ska lämna in olika läxor i stort sett varje dag, redovisas nu alla läxor en gång i månaden.

– Det fungerar jättebra, alla jobbar mer och är mer engagerade kring läxorna, berättar Annika Alenius.

Varje månad får eleverna en mapp med läxor i olika ämnen. Det går även att få läxorna digitalt.

– De får välja själva vilka läxor de vill göra, men det ska vara minst fyra och max åtta, berättar läraren Annika Alenius.

Vissa ämnen som till exempel matte 1 är obligatoriska. Flera av uppgifterna är så öppna att eleverna själva kan välja omfattningen på den.

När månaden gått ska läxorna redovisas. Då samlas eleverna i två grupper och berättar högt för klassen. Redan efter två redovisningar under hösten märkte lärarna att eleverna lärt sig en massa saker utöver att lösa själva uppgiften.

Det är nästan knäpptyst i klassrummet denna torsdag när det är dags för decembers läxredovisning.

Att ställa sig framför alla skolkompisar och redogöra är inget som någon verkar tycka är så märkvärdigt.

– Bra att vi får träna på redovisning inför grupp, säger Cornelia Hedberg.

Kompisen Simone Olsson gillar också det nya läxsättet.

– Det är bra att få mer ansvar, men ibland kan det bli stressigt på slutet, säger hon.

Alla klasskamrater samt lärare skriver protokoll på varje elevs redovisning för att se vad som var bra och vad som kan göras bättre.

Även nästa termin kommer man att fortsätta med läsläsningsmetoden men med vissa finjusteringar.

– Som det är nu blir det väldigt mycket att rätta. Vi funderar på större läxor men färre till antalet, säger Annika Alenius.

Mer läsning

Annons