Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Mitträckena räddar människoliv"

Annons

Riksväg 50, sträckan Borlänge-Ludvika, var tidigare en av de mest olycksdrabbade vägsträckorna i länet.

Från 1992 tills dess att mitträckena kom på plats under 2004/2005 inträffade totalt 106 olyckor med personskador på sträckan.

Sju av fallen var dödsolyckor, varav två var mötesolyckor.

I 31 fall handlade det om olyckor med svårare personskador.

Resterande 68 fall var olyckor med lindrigare personskador.

Den första etappen av mitträcken fanns på plats i december 2004.

Den andra och sista etappen på sträckan var klar i oktober 2005.

Därefter hade det fram tills förra torsdagen inte inträffat någon dödsolycka på sträckan.

Enbart åtta olyckor med lindrigare personskador.

Förra torsdagen förmörkades dock statistiken. I en allvarlig olycka vid Skommartjärn, 16 kilometer söder om Borlänge, krockade två personbilar då en av dem skulle korsa vägen.

En person dog. Två skadades allvarligt. Två skadades lindrigt.

- Eftersom den olyckan inte direkt hänger ihop med mitträcket så är det mycket som talar för att mitträckena minskar olyckorna dramatiskt, säger Per Lindroth på Vägverket.

- Samtidigt har de suttit uppe ganska kort tid. Slumpen kan slå ganska hårt.

Incidenterna utan personskador har dock ökat sedan mitträcket kom på plats.

- Det är mycket mera plåtskador nu. Men eftersom mitträckena räddar människoliv så är det något man får ta, säger han.

Per Lindroth ser i det stora hela inga nackdelar med mitträcken.

- Det har kommit klagomål från motorcyklister som är oroliga över att råka illa ut om de skulle köra omkull på mitträcket. Men det ska då ställas mot risken att slungas mot mötande trafik, säger han.

Mer läsning

Annons