Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Miljardsatsning vid SSAB sammanfattas i utställning

/
  • Johan Broback och Pär Sixtensson vid utställningen om SSAB:s miljardinvestering i Borlänge.

Den senaste storsatsningen vid SSAB Borlänge presenteras i en utställning.
– Det är inte de ljusaste tiderna i industrin. Men det är en framtidssatsning vi visar upp, säger Johan Broback, ansvarig för marknadsintroduktionen av direkthärdade produkter.

Annons

Jättesatsningen vid SSAB Borlänge visas under veckan i en skärmutställning i Blå Lågan.

1,5 miljarder kronor har satsats för att företaget ska kunna fortsätta utvecklas och tillverka nya produkter. 1,5 miljarder ger hårdare stål.

– Det här skapar möjligheter för oss och det är spännande. Det finns en enorm stålmarknad att utveckla, säger Johan Broback.

Han konstaterar att investeringar av det här formatet sker med jämna mellanrum.

– Det är ett måste om vi ska hänga med.

Pär Sixtensson, projektledare för investeringen, har nu lagt grunden så att Johan Broback, ansvarig för marknadsintroduktionen, kan börja skörda frukterna av satsningen.

Syftet med utställningen, som är bemannad dagligen klockan 11-13, är att ge anställda och andra intresserade en möjlighet att få veta mer om investeringen som slutfördes under 2011.

– Det är viktigt att visa upp det internt för våra anställda. Man ska se vart pengarna går. Alla ska kunna se helheten och få bilden av hela kedjan, säger Johan Broback.

Investeringen har genomförts i etapper, under tre år. Utställningen innehåller bilder, grafer och film från Varmvalsverket med den nya kylsträckan, och från den nya klipplinjen Formatsträcka 4. En formatsträcka som är anpassad för att kunna klippa de nya hårda kvaliteterna.

Mer läsning

Annons