Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mer gods via tågterminal

/
  • Lars Christians och Stefan Lönn räknar med ökade volymer vid kombiterminalen i Borlänge. Linjenätet utökas.
  • I år sker cirka 5 000 lyft vid terminalen - under nästa år sannolikt fler. Gods lastas om mellan järnväg och lastbil.

Borlänge Combiterminal har ökat volymerna under hösten.
En fortsatt expansion väntar när linjenätet utökas.
– För vår del blir det ett lyft, säger Lars Christians, trafiksamordnare vid kombiterminalen i Borlänge.

Annons

Kommunen planerar att i samverkan med Jernhusen etablera en ny stor kombiterminal och logistikpark väster om Lusberget. Något som ligger ett antal år framåt i tiden.

Redan i dag finns en kombiterminal i Borlänge - på Södra Backa industriområde. Den är öppen för alla aktörer.

Här ser man nu ljust och optimistiskt på framtiden. detta då linjenätet utökas genom ett samarbete med Intercontainer och två av Europas största intermodala järnvägsoperatörer Kombiverker och Hupac.

– Det blir nu möjligt att transportera trailers och containers på järnväg till och från större delar av Europa till Borlänge, berättar Lars Christians, trafiksamordnare vid Borlänge Combiterminal.

Han räknar med att godsvolymerna kommer att öka och att fler arbetstillfällen skapas. I dag sysselsätter terminalen tre personer. Dessutom anlitas ett åkeri som svarar för transporter ut till kunderna.

– Att vi samarbetar med Europas största operatörer betyder mycket för arbetet med att utveckla Borlänge Combiterminal till den ledande terminalen i regionen. Tidigare har vi mest hanterat trailers och containers som har lastats i Sverige. Nu kommer vi att få trafik på järnväg från hela Europa. Det är bra för miljön och avlastar vägnätet säger Lars Christians.

Vid terminalen på Södra Backa lastas gods mellan järnväg och latbil. Som mest kan man ta in 22 järnvägsvagnar samtidigt. Verksamheten har ökat under hösten, om än från en relativt låg nivå. Vd Stefan Lönn tror att årets cirka 5 000 lyft vid terminalen kommer att bli betydligt fler de kommande åren.

– Basen för oss har varit Englandstrafik. Nu öppnas hela Europa på ett annat sätt.

Även om terminalområdet är relativt begränsat, jämfört med andra terminaler i landet, så finns möjlighet till att kraftigt öka verksamheten.

Lars Christians konstaterar att terminalen gynnas av norska Cargonets planer på att lägga ner verksamheten i Sverige

– Det finns en uppenbar risk att det gods som Cargonet hanterar halkar tillbaka på landsväg, Men det nya trafikupplägget medför att godset kan fortsätta att gå på järnväg.

Mer läsning

Annons