Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

... men varken kommun eller Tunabyggen känner till missnöjet

Annons

Både Doris Brodén och enhetschef Ing-Marie Jansson ställer sig frågande till kritiken från Hagalundshusets boende.

- Ingen har hört av sig till oss, vi har inte hört något alls om de här klagomålen.

Som kompensation för lidandet vid ombyggnaden fick de boende en utflykt, en gratis hyra och en påskmiddag. De som inte kunde flytta fick hörselskydd.

- Det är otroligt olyckligt att det blev som det blev, det där oljudet var inte mänskligt men det är ingen idé att älta det som varit, säger Doris Brodén.

Vad gäller avsaknaden av aktiviteter hävdar hon att det inte är någon skillnad mot tidigare.

- Att terapin är stängd nu beror på semester, den och aktiviteterna kommer självklart att fortsätta. Den sociala biten är ju oerhört viktig och vi lägger ner ett antal miljoner på att de ska få allt detta.

- Terapin drar igång på måndag igen, och de har fått mycket finare lokal, berättar Ing-Marie Jansson.

Hagagården och Hagalundshuset är skilda verksamheter och det ena ska inte påverka inte det andra.

- Hagalundshuset är inget servicehus längre, man har ansett att man ska satsa mer på hemtjänsten, berättar Ing-Marie Jansson, som trodde att de boende var nöjda nu när allting är klart.

På kommunen är de förvånade över det stora missnöje som råder. Doris anser att det inte finns något att informera om i nuläget.

- Vi förutsatte att allt var klart, ombyggnaden var ju färdig i april.

- Men varför klagar ingen till oss?

På Tunabyggen är man medveten om att grusplanen utanför entrén är besvärlig.

Planeringschef Gunder Häggström förklarar detta med att det är semestertider.

- Det finns bara en viss kapacitet så man får vänta på sin tur, men arbetet kommer förhoppningsvis att starta upp igen nästa vecka.

De boende led mycket av oväsendet och dammet under ombyggnaden, känner ni till det?

- Det där är ett avslutat kapitel, bygget är ju klart!

Många av de äldre har svårigheter att få upp den tunga dörren till soprummet, vad gör ni åt det?

- Jag känner till problemet, men det är den branddörr som krävs för ett invändigt soprum. Den är lite tung, men så är det ju, förklarar Häggström.

- Vi har ännu inte hittat någon bra lösning.

Han ställer sig däremot helt oförstående till de boendes avsaknad av information.

- Vi har hela tiden informerat via hyresgästföreningen.

På Hagalundshuset känner de att de inte får veta någonting.

- Det håller jag verkligen inte med om!

Mer läsning

Annons