Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lokförare hoppas slippa släpa runt på kilovis med papper

/
  • Patrik Hansson, Ronny Beyer och Ola Brossberg vill sätta fart på den tekniska utvecklingen inom järnvägen.
  • Patrik Hansson med en läsplatta som kan ersätta Ronny Beyers fullproppade ryggsäck.

Lokförarna släpar på 9-10 kilo papper varje dag.
Facket i Borlänge vill göra något åt saken och i stället införa surfplattor.
För miljöns skull - och för arbetsmiljön.
– Jag har kört med den i fyra månader och det fungerar utmärkt, säger lokförare Patrik Hansson.

Annons

Lokförare i Borlänge har med stöd av facket Seko genomfört ett försök med surfplattor, en portabel pekdator. Syftet har varit att ta reda på om det går att effektivisera och minska pappershanteringen. Facket köpte in två plattor och lät intresserade lokförare testa.

Vid varje tur släpar lokföraren med sig kilovis med olika nödvändiga handlingar som körorder och linjeböcker. Med hjälp av surfplattan får man tillgång till alla dokument utan att behöva skriva ut och dra runt med dem.

– Ryggsäcken väger nio kilo, konstaterar lokförare Ronny Beyer och jämför med surfplattans 700 gram.

Lokförarna vid Tågkompaniet har under ett år testat surfplattan, parallellt med det traditionella pappershanterandet. De har kommit fram till att pappershanteringen kan skrotas, om materialet i stället hanteras digitalt. Det är bra för miljön, det går åt mindre papper och materialet bli överskådligt.

– Vi kan konstatera att det fungerar alldeles utmärkt. Vi har även fått grönt ljus av Trafikverkets säkerhetsavdelning att göra detta. Nu återstår det för operatörerna att släppa greppet om den onödiga pappershanteringen och våga ta till sig det nya, menar Ronny Beyer som även tror att ny teknik kan minska förseningar.

Han efterlyser ett samlat grepp, där även myndigheter som Trafikverket och Transportstyrelsen visar framfötterna.

Mats Gustafsson, Tågkompaniets vd, säger att det pågår en process för att utveckla IT-sidan. Det finns olika produkter och system i tankarna.

– Det pågår ett kontinuerligt utvecklingsarbete inom företaget - och lite mer intensivt sedan i våras. Vi börjar närma oss en punkt när vi ska bestämma vilken teknisk systemplattform vi ska ha. Sedan får vi bestämma vilken hårdvara det ska vara till den, säger Mats Gustafsson.

Även i luften kan det bli papperslöst. Thomas Cook Airlines Scandinavia, researrangören Vings flygbolag som trafikerar Dala Airport, inför läsplatta i cockpit istället för de 30 kilo tunga manualer som tidigare använts.

Mer läsning

Annons