Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Liten hastighetssänkning i tättbebyggt område skulle rädda fem liv i trafiken varje år

Om hastigheten på 50-sträckor i tättbebyggt område skulle sänkas till 40 kilometer i timmen skulle fem liv om året räddas. Det har forskare kommit fram till i en ny rapport från VTI.
I studien ingår bland annat Borlänge kommun.

Annons

En ny rapport från VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) visar att om hastigheten i tättbebyggt område sänktes från 50 km/timmen till 40 km/timmen så skulle detta innebära fem färre dödsfall i trafiken varje år. I studien ingick åtta olika kommuner bland annat Borlänge. Bilden är dock tagen i Göteborg. Foto: Margareta Gustafsson / TT

Mer läsning för dig som är prenumerant eller Pluskund:

Fartkameror har sänkt medelhastigheten – och räddar liv: "Många vill ha betydligt fler kameror"

Dyrare att äga bil än vad många tror – här är kostnaderna som många bommar

Dina gamla vinylskivor kan vara värda tusenlappar – här är 16 skivor du vill hitta i förrådet

SÅ KÖPER DU PLUS

VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) har nyligen presenterat en rapport som visar vad som skulle hända om hastigheterna i tätorter sänktes. Forskarna beräknar att en sänkning från 50 km/timmen till 40 km/timmen skulle innebära fem färre dödsfall i trafiken varje år, samt att omkring 83 människor skulle undvika att bli allvarligt skadade varje år.

Rapporten visar att mellan 2014 och 2016 omkom 65 personer per år i trafikolyckor inom tättbebyggt område i landet, i olyckor där minst ett motorfordon varit inblandat. Dessutom skadades ungefär 1 300 personer allvarligt och 200 mycket allvarligt.

– Vi har undersökt hur olika scenarier skulle minska antalet döda och skadade. Hastigheten gör stor skillnad vid en krock, säger Anna Vadeby, forskare på VTI, i ett pressmeddelande.

I studien ställde forskarna frågor till åtta olika kommuner, gällande förändringar av hastighetsgränserna. En av dessa kommuner var Borlänge. Samtliga tillfrågade kommuner hade en påbörjad eller genomförd hastighetsöversyn.

– Det visade sig att denna blygsamma minskning av medelhastigheten kan spara 3-5 liv per år. Genom att arbeta mer med exempelvis hastighetsdämpande åtgärder som ger större minskningar av medelhastigheten kan vi uppnå ännu större effekter, säger Anna Vadeby.

Om studien:

Dels har forskarna gjort en övergripande nationell skattning av påverkan på det totala antalet dödade, allvarligt skadade och mycket allvarligt skadade. Dels studerades skadeutfallet mer i detalj i tre kommuner som redan har infört 40 km/timmen på delar av sitt vägnät (Malmö, Umeå och Halmstad). Enbart olyckor med minst ett motorfordon inblandat har ingått i analysen. De datakällor som används i studien avser tättbebyggt område och därför används det begreppet när resultaten presenteras.

Källa: VTI

Här finns rapporten att ladda ner.

APPEN: Håll dig uppdaterad – ladda hem vår app för iPhone och Android här

Mer läsning

Annons