Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Köpcenter ger mer utsläpp

/
  • Många bilar. Resorna till och från landets köpcentrum står i dag för hela fem procent av vägtransporternas koldioxidutsläpp och den som väljer att ta bilen till ett köpcentrum istället för att handla i tätorten släpper ut omkring tre gånger mycket koldioxid. Kupolen ligger på gångavstånd från centrum, men en stor del av besökarna tar bilen dit.

Annons

- Ja, tyvärr är det så. Det slarvas en hel del. Många kommuner har bristfälliga konsekvensbeskrivningar, eller inga alls, när de gör sådana här stora etableringar, säger Mats Carlsson, arkitekt och samhällsplanerare på Vägverket.

Verket vill hjälpa kommunerna att fatta riktiga beslut vid nyetableringar och arbetar nu med en handbok som ska vara klar i höst.

Resorna till och från landets köpcentrum står i dag för hela fem procent av vägtransporternas koldioxidutsläpp och den som väljer att ta bilen till ett köpcentrum istället för att handla i tätorten släpper ut omkring tre gånger så mycket koldioxid.

- Kommunerna är lika angelägna som vi om att vi inte ska resa mer än vad vi behöver, så kan vi hjälpa politikerna med bättre beslutsunderlag är mycket vunnet, säger Mats Carlsson.

Till grund för handboken ligger två utredningar som Vägverket gjort. Man har bland annat studerat de transportkonsekvenser som externa och tätortsnära etableringar för med sig. Man har även undersökt olika handelslokaliseringars effekt på färdmedelsval och analyserat tillgängligheten för kollektivtrafik, gång och cykel. De sociala konsekvenserna med ökat bilberoende och försämrad tillgänglighet för andra färdmedel har också tagits upp.

- Vi tror att om man ger tydliga och objektiva fakta, då fattar nog politikerna kloka beslut också, säger Mats Carlsson.

Mer läsning

Annons