Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Järnvägssträckning spikad

/
  • Sträckning fastställd. Alternativ UA4 är det som gäller. Beslutet om enkel- eller dubbelspår skjuts på framiden.

Annons

Därför anser han att det är viktigt att fastställa en sträckning, även om det idag inte går att säga när bygget blir av. Det alternativ som Banverket beslutat om är UA4, den sträckning som såväl kommunerna som länsstyrelsen önskar.

UA4 viker av från befintlig järnväg vid Kärrtorp och går i en ny sträckning till Barkargärdet. Där ansluts till befintlig järnväg. Sträckningen blir väster om Ornäs och innebär fyra tunnlar med en sammanlagd längd på 4,4 kilometer.

Den första etappen av utbyggnaden är dubbelspår Falun-Källviken (2,8 km) och Barkargärdet-Domnarvet (1,8 km) och kostnadsberäknas till 220 miljoner kronor. Här ska en järnvägsplan tas fram. Ett arbete som påbörjas först tredje kvartalet 2009 för att vara klart drygt två år senare. Etappen finns med i den reviderade framtidsplan som Banverket skickat ut på remiss. Borlänge kommun vill att arbetet kommer igång tidigare än vad som nu planeras.

Etapp två är den återstående sträckan Källviken-Barkargärdet. Om det ska byggas enkel- eller dubbelspår, det beslutet skjuter Banverket på framtiden. Klart är dock att UA4 är alternativet som gäller, med tanke på kapacitet, hastighet och kurvradie. Bedömningen är att det är bäst även när det gäller samhällsplaneringen.

Men UA4 innebär också att ingen station kan anläggas i Ornäs. En sådan skulle ändå inte vara bärkraftig, enligt Banverket. Alternativet UA4 tar också stora jordbruksmarker i anspråk. 195 boende i Björsbo, Olsbacka, Karlsvik, Trumsveden, Norsbo och Stora Källviken har också protesterat mot den nu beslutade sträckningen och pekat på flera negativa konsekvenser.

Mer läsning

Annons