Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

IVO riktar kritik: Nekades behandling – fick aldrig veta hur man överklagade beslutet

Det tog fem månader för omsorgsnämnden i Borlänge att ge besked till en person som ville ha plats på ett behandlingshem.

Annons

Foto: Vilhelm Stokstad / TT

Nu riktar Inspektionen för vård och omsorg kritik mot handläggandet eftersom den berörda inte fick veta hur man kunde överklaga beslutet.

Vad IVO ställer krav på är att nämnden ska säkerställa att:

• Det utan dröjsmål inleds utredning av vad som genom ansökan, anmälan eller på annat sätt har kommit till nämndens kännedom och som kan föranleda någon åtgärd av nämnden.

• Den enskilde, vid beslut om avslag, underrättas om hur överklagan kan ske.

• Ärenden där enskild är part handläggs skyndsamt.

• Åtgärder som vidtas vid handläggningen av ett ärende och händelser av betydelse för handläggningen dokumenteras i journalen.

Senast den 5 mars ska nämnden redovisa för IVO vilka åtgärder som vidtagits mot bristerna.

APPEN: Håll dig uppdaterad – ladda hem vår app för IPhone och Android här

Mer läsning

Annons