Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hon har massor av klagomål på bordet

Annons

Problem som rör boendet står för 21 procent av klagomålen.

Vanligast är klagomål på hantverkstjänster, men även problem vid bostadsköp, husbygge och vid anlitande av mäklartjänster.

17 procent av klagomålen rör bilköp och bilreparationer.

På tredje plats, med 13,5 procent, kommer telefoni- och internettjänster.

Inger Rosendahl uppskattar att 60 procent av frågorna, som hon får via telefon, mail eller besök, handlar om konsumenträttigheter och avtal.

20 procent handlar om pris och produktsäkerhet.

- Jag försöker jobba med hjälp till självhjälp, säger Inger Rosendahl.

Hon kan i vissa fall också hjälpa till med kontakter med företag.

- Ofta blir tvisten löst. Vissa fall går vidare till allmänna reklamationsnämnden.

Utöver de 1 500 fall hon får på sitt bord tillkommer förebyggande arbete i form av information och föreläsningar.

Tillsammans med två andra konsumentvägledare i länet har hon också i en annonskampanj informerat om vikten om att skriva avtal innan man anlitar en tjänst.

- Jag ser att det förebyggande arbetet gett resultat. Nu kontaktar många mig innan de till exempel anlitar en hantverkare eller gör ett bilinköp, säger Inger Rosendahl.

BIRGITTA WIBERG

Mer läsning

Annons