Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Har nöden som affärsidé

/
  • Sara Sätterberg, Elin Röding och Lovisa Kronberg är tre unga och framåt UF-företagare vars affärsidé att sälja räddningspåsar har fallit i god jord. I februari ska de på mässa till Tallin och slutmålet är sedan UF-finalen i Stockholm.
  • En räddningspåse från ICE Stay Cool UF innehåller mängder av små nyttiga saker som kan visa sig vara oumbärliga vid ett nödläge. För varje påse UF-företaget säljer skänker man 10 kr till cancerforskningen.

Bra idéer är ofta enkla.
Som t ex den räddningspåse som ett av Hagagymnasiets UF-företag tagit fram.
– Vi är såvitt vi vet ensamma om den här typen av s k rescue kits och har fått fin respons, säger de tre flickorna bakom ICE Stay Cool UF.

Annons

Sara Sätterberg, Elin Röding och Lovisa Kronberg pluggar för tillfället sista året vid Hagagymnasiets samhällsvetenskaps- och räddningsprogram. En av läsårets stora uppgifter är att driva ett s k UF-företag och så här långt har det arbetet gått som på räls för de tre tjejerna. De hade sin affärsidé klar för sig redan i tvåan och under sommarlovet finslipade de detaljerna.

– Det gjorde att vi kunde komma i gång med vårt företag väldigt snabbt och sedan är det väldigt roligt att vi kom på något som också har med vår utbildning mot räddningsarbete att göra, berättar de.

Deras företag heter ICE Stay Cool UF och deras idé är att sälja ett specialdesignat s k rescue kit som innehåller saker man kan behöva när olyckan eller nöden är framme på något sätt, som t ex tändstickor, värmeljus, gummihandskar, antiseptiska våtservetter, säkerhetsnålar, plåster, tampong, karameller samt en snabbhandledning i hjärt- lungräddning.

– Plasthandskar kan behövas om man ska hjälpa någon som blöder och då kan även tampongen fungera som kompress. Alla saker i vårt kit är sådant som är bra att ha om man hamnar i en nödsituation. Vi har undersökt marknaden och kommit fram till att det inte finns några konkurrerande produkter och det känns extra skoj, säger Sara Sätterberg.

Räddningskittet är också smidigt förpackat och levereras i en tygpåse som de tre UF-företagarna själva tillverkar.

– Det strulade med den tillverkare vi först beställde påsen av så då bestämde vi att vi gör egna i stället. Men det är också det enda stora problem vi haft under UF-tiden, berättar Lovisa Kronberg.

Men alla tre är dock eniga i att det är mycket arbete med att driva ett UF-företag.

– Verkligen. Det är jobbigare än man tror och det gick åt många kvällar bara att göra en affärsplan, säger Elin Röding.

Just affärsplanen blev dock så lyckad att ICE Stay Cool UF valts ut till att medverka vid en internationell UF-mässa i Tallin under februari. Något man hoppas kan ge ytterligare inspiration, erfarenhet och kontakter.

– Så här långt har vi mest marknadsfört oss mot privatpersoner och sålt våra saker på julmarknader och liknande. Mottagandet har också varit väldigt positivt och det lilla varulager vi först hade har vi i alla fall sålt slut på så det känns positivt, menar tjejerna som har lagt ribban högt vad gäller sitt UF-företagande.

– Vårt mål är att ta oss till UF-finalen i Stockholm och tävla om att bli bästa svenska UF-företag. Först ska vi dock försöka bli bäst i Borlänge, avslutar de.

Mer läsning

Annons