Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hadizz fick betala för två bredband

Annons

Det var under förra året som Hadizz Zoveidoni i Borlänge bestämde sig för att byta internetleverantör.

Den nya leverantören lovade att säga upp hans abonnemang hos den tidigare leverantören.

Trots det fortsatte räkningarna från den tidigare leverantören att dimpa ned hemma hos Hadizz Zoveidoni.

- Efter sju månader förstod jag att jag själv måste säga upp abonnemanget. Jag hade då betalat flera tusen kronor i onödan, säger han.

- Det här är bedrägeri. Det enda den nya internetleverantören vill göra är att ge mig en gratismånad som kompensation.

Enligt Inger Rosendahl är problemet inte ovanligt.

- Nej, tyvärr. Det är inte ovanligt att internetleverantörer lovar "vi fixar allt". Sedan håller de inte vad de lovat.

- Det blir då svårt för kunden att gå vidare med ärendet och bevisa vad som sagts eftersom ord står mot ord, säger Inger Rosendahl.

Hennes råd är enkelt men effektivt:

- Lita inte på ett muntligt löfte. Begär att få det på papper!

Det är också viktigt att få en skriftlig bekräftelse på att det förra abonnemanget är uppsagt.

- Fråga alltid efter namn och telefonnummer när telefonförsäljarna ringer. Så länge du bara har en anonym röst att hänvisa till, står du dig slätt efteråt, säger hon.

- Egentligen ska man bara lita på sig själv. Och man har ett stort eget ansvar. Bland annat att kolla bindningstiden.

Det är också viktigt att vara rädd om ordet "ja" när telefonförsäljare är i farten. Samtalen spelas nämligen oftast in.

- Säger du "ja" eller "okej" är avtalet giltigt, säger Inger Rosendahl.

Ångrar du dig har du ändå två veckors ångerrätt. Detta är något som försäljaren ska upplysa om, skriftligt.

BIRGITTA WIBERG

Mer läsning

Annons