Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Goda omdömen för testad cykelbil

/
  •  Foto: Johan Larsson
  • Beatrix Strid får hjälp ned i den racingliknande sittbrunnen av cykelbilens utvecklare Frederik Van De Walle och projektets pådrivare Martin Strid. Ekipaget utan förare väger cirka 36 kilo.  Foto: Johan Larsson
  • Cykelbilen styrs med två handtag och pedalavståndet kan justeras efter kroppslängd. Längs fram finns ett mindre bagageutrymme och svängradien ligger på åtta meter.  Foto: Johan Larsson
  • Nej, det är ingen skumbil. Inte heller ett vinglöst flygplan eller en racerbil. Det är bara Beatrix Strid som testkör en cykelbil. Ett fordon som om Bilpolarnas projektansökan beviljas kan bli en vanlig syn i Borlängetrafiken.  Foto: Johan Larsson

Annons

Som BT tidigare i veckan berättade har bilkooperativet Bilpolarna i Borlänge tillsammans med bl a Väg- och Trafikinstitutet ansökt om att få bidrag till ett projekt där man ska testa och utvärdera ett antal av de modeller av cykelbilar som idag finns på marknaden. På onsdagen hölls ett första informationsmöte och då gavs även möjlighet att testa en cykelbil.

- Det här är en första modell jag byggde för åtta år sedan och idag finns det både bättre och lättare varianter och som dessutom är försedda med elmotor. Denna har bara vanliga cykelväxlar, berättar ingenjör Frederik Van De Walle som utvecklat just denna cykelbil.

Själv är han övertygad om cykelbilens framtida potential.

- Visst har cykelbilen en framtid, framför allt när det gäller de kortare pendlingsresorna på runt 10 km. Men samtidigt tror jag infrastrukturen för cykel lär förbättras för att det stora genomslaget ska kunna nås.

Förste testpilot av cykelbilen var Beatrix Strid från Bilpolarna. Efter några varv runt parkeringen där testet genomfördes strålade hon med hela ansiktet när hon klev upp ur den racerbilsliknande sittbrunnen.

- Den är väldigt smidig och snabb, man behövde inte trampa mycket alls för at få upp farten. Till en början var det lite ovant att sitta lågt, men man sitter bekvämt och fordonet känns stabilt och är stadig i kurvorna. Dessutom tror jag barnen skulle gilla den, upplyste hon.

Ungefär samma omdöme gav Filip Andersson.

- Fantastiskt kul. Eftersom luften bromsar minimalt går den riktigt fort och jag skulle tro att det kan finnas en marknad för den här typen av fordon, menade han innan han trampade iväg för ännu en testtur.

Martin Strid, miljöstrateg vid Trafikverket och tillika medlem i Bilpolarna, är drivande bakom projektansökan och var nöjd med utfallet av detta första informationsmöte.

- Det gäller att väcka folks intresse och det har vi nog gjort lite grann i och med detta. Om vi nu bara får pengar till projektet beviljade så ska vi nog kunna få se betydligt mer av cykelbilar på Borlänge gator.

Mer läsning

Annons