Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Elektrifiera Västerdalsbanan!"

Annons

I dagarna meddelade Tåg i Bergslagen att de fram till 15 april ställer in all tågtrafik på Västerdalsbanan och istället kör med buss. Detta som en följd av bromsarna inte fungerar vintertid på de skandalomsusade Itinotågen man köpte in för bara några år sedan.

Leif Lindström, själv lokförare till yrket sedan 32 år, menar dock att risken nu är uppenbar att persontågstrafiken på Västerdalsbanan aldrig återupptas.

– Det är väl inte omöjligt att så sker, men samtidigt så har man brottats med Itinotågens bromsproblem i många år utan att komma till någon lösning så vad säger att man lyckas rätta till problemen denna gång, frågar han sig.

– Jag tror att det finns en stor risk att nästa beslut blir att helt slopa persontågtrafiken och enbart köra buss mellan Borlänge och Malung. Men även om man fortsätter att köra persontåg som har ju Itinotågen tydligt visar att de endast klarar sommarväderlek och det innebär att Västerdalsbanan enbart blir en sommarbana.

Lösningen på problemet vore enligt Lindström att elektrifiera banan. Något som skulle kosta i storleksordningen 150-200 miljoner kronor.

– Då skulle man kunna köra med riktiga tåg, direkt från Stockholm, som klarar svenskt vinterklimat. Dessutom skulle det innebära många positiva effekter för fjällturismen och näringslivet i Malung/Sälenområdet.

– Vi måste helt enkelt våga höja debattnivån från bromsproblemen på Itinotågen till mera övergripande och viktigare infrastrukturfrågor. Det är också en fråga jag kräver att såväl riksdagsmännen på dalabänken och Region Dalarna som Banverket nu verkligen tar tag i på allvar.

Finansieringen av en sådan satsning kan enligt Lindström ske på flera sätt. Dels kan staten ge ett riktat bidrag, dels kan näringslivet och staten dela på kostnaden.

– Om näringslivet i Sälen tar halva kostnaden så kan staten sedan amortera tillbaka dessa pengar under en viss tid. I slutändan blir det en win-win-situation för bägge parter. Sverige får en väl fungerande och viktig järnvägslänk och näringslivet i Sälen får fler besökare som dessutom kan ta sig dit på ett mera miljövänligt sätt.

Lindström har redan varit i kontakt med berörda kommuner i frågan och responsen har varit god.– Nu är det helt enkelt dags att sätta sig ned och diskutera den här frågan på allvar. I dagsläget är vi mycket nära en nedläggning av Västerdalsbanan och vi närmar oss det vägskäl där vi måste ta slutgiltig ställning om där överhuvudtaget ska bedrivas persontågstrafik, avslutar han.

Mer läsning

Annons