Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Domnarvet riskerar att försenas

/
  • Lån från SSAB. Om företaget lånar ut 55 miljoner byggs Domnarvets bangård om under 2008.Lån från SSAB. Om företaget lånar ut 55 miljoner byggs Domnarvets bangård om under 2008.Foto: Mikael Hellsten
  • Försenas igen? Ombyggnaden vid Domnarvets bangård är ett av objekten som riskerar att skjutas på framtiden.Försenas igen? Ombyggnaden vid Domnarvets bangård är ett av objekten som riskerar att skjutas på framtiden.Foto: Mikael Hellsten

Annons

Banverket behöver flera miljarder mer i anslag 2008-2010 om behoven ska klaras. Det framgår av en skrivelse till regeringen.

Om det inte blir mer pengar anser Banverket att driftledning och underhåll ska prioriteras. Flera nya projekt skjuts då framåt, till efter 2010. Däribland "Domnarvet, växelförbindelse".

Under de närmaste åren domineras järnvägsinvesteringarna i landet av flera mycket stora pågående projekt. Sex satsningar är direkt utpekade och i farozonen. Den planerade nya växelförbindelsen in till SSAB Tunnplåts stålverk är en av dessa.

Den skulle förbättra infarten till Domnarvets bangård och innebära att kapacitet frigörs på sträckan Falun-Borlänge. En satsning på runt 55 miljoner kronor.

- Den här investeringen skulle underlätta SSAB:s transporter. I och med det även frigöra mer kapacitet, säger Björn Eriksson, projektledare.

Att Domnarvets bangård riskerar att skjutas på framtiden, bekräftar Banverkets ekonomidirektör Bo Vikström:

- Det ligger helt klart i farozonen. Får vi inte mer pengar måste vi prioritera verksamheter.

Hur regeringen ställer sig till Banverkets propåer klarnar sannolikt först till hösten. Om projekt Domnarvet ska genomföras 2008 behöver dock projekteringen påbörjas redan under april.

En annan möjlighet till finansiering diskuteras. Det handlar om att SSAB lånar ut 55 miljoner till Banverket.

- Vi har fört en dialog med SSAB om att ta emot ett lån från dem. Det skulle underlätta, säger Bo Vikström.

Inom vägområdet är sådana lösningar mer vanliga. Bland annat har kommuner lånat ut pengar till Vägverket för bygget av den fyrfältiga vägen Falun-Borlänge, och för bygget av vägen som ska få bort Salaproppen. Men det förekommer även på järnvägssidan.

- Vi har tagit emot "förskott" på i storleksordningen en miljard kronor för att kunna tidigarelägga projekt, säger Bo Vikström.

Bollen ligger nu hos SSAB. Lånar det ut pengarna påbörjas bygget under 2008.

- Vi hoppas på en positiv respons. Vi kan inte finansiera det i vår egen budget, säger Anders Strandberg, Banverket.

Om SSAB lånar ut slantarna måste regeringen godkänna uppgörelsen.

Mer läsning

Annons