Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det nalkas dragrace igen

/
  • Fullt upp. Christer Gustavsson i Borlänge dragracingklubb tar upp många anmälningar inför årets stora tävling. – Det blir nog över 200 tävlande, vi blir större och större för varje år, berätta han.  Foto: Stina Rapp
  • Klara, färdiga, gasa. Johan Hedlund är en av dem som ska tävla i årets Borlänge Street Open på Dala Airport. – Jag har bara kört i tre år, så jag är en gröngöling jämfört med herrn där, säger han och nickar mot arrangören Christer Gustavsson.  Foto: Stina Rapp

Annons

Gillar du när det går fort? Då finns paradisets portar finns inom räckhåll. På fredag och lördag samlas nämligen de häftigaste vrålåken på flygfältet, för att delta i den femte upplagan av Borlänge Street Open.

- Vi har vuxit snabbt och är nu en av Sveriges fem största tävlingar, berättar Christer Gustavsson i Borlänge dragracingklubb och Yankee car club.

Dragracing är världens snabbaste motorsport. Christer tog själv sin licens -75 och har varit i farten sedan dess. Då tidningen träffar honom på Motorgården är det svårt att få till en pratstund. Telefonen ringer stup i ett, många vill vara med och tävla.

- För stunden har vi 195 anmälda, men det kommer in anmälningar hela tiden.

Det kommer att tävlas i tio olika klasser. Från lätt trimmade gatbilar till extrema tävlingsåk, nostalgibilar, motorcyklar och speciella juniordragsters vars åk är en deltävling till SM.

- Den snabbaste av alla klasserna får ta sträckan på 7,5 sekunder, det är vad banan har blivit godkänd för, berättar Christer.

Då talar vi alltså om Dala Airports flygbana, som måste prepareras väl för att passa ett dragrace. Ett flygplan kräver grovkornigt underlag, snabba bilar ett tillslätat.

- Vi preparerar med en greppvätska, och drar sedan gamla däck över asfalten för att få en gummihinna. Men det måste vara borta tills söndagens charterplan avgår, så det begränsar vilka bilar vi kan ha med.

Alla fordon måste genomgå en besiktning och det råder strikta regler. Christer Gustavsson hävdar att dragracing är det säkraste motorsport som finns och ett stort säkerhetsteam är inhyrt, med både räddningsfordon och läkare.

- I princip ska brandkåren vara framme vid bilen innan den har voltat.

Detta ska dock inte behöva hända. Den enda fienden arrangörerna skyr är regnet, då en blöt bana är lika med ingen tävling och många tusenlappar i avloppet.

Det kommer att vara full fart hela fredagen och lördagen. Läktarna står redo för en lika stor publik som i fjol, då det kom runt 4000 åskådare. Ett extra dragplåster till årets dragrace är Ulf Leander från Alfta, den regerande mästaren i Top metanol funny car-klassen.

Det är bara två dagar kvar och Borlänge dragracingklubb och Yankee car club ber till vädergudarna.

- Vi har fritt inträde för alla barn, så hela familjen kan komma, säger Christer.

Ett hett tips är dock att ta med hörselkåpor.

Fakta: Borlänge Street Open

Under fredagen och lördagen hålls dragracingtävlingar på Dala Airport.

Det är femte upplagan av tävlingen, men fjärde året, då det ett år arrangerades två dragrace.

Tävlingen arrangeras av Borlänge Dragracingklubb, som är en sektion i Yankee Car Club.

Det blir sammanlagt tio klasser, tre för motorcyklar, sex för bilar och en speciell nostalgiklass.

Motorcykelklasserna är Junior Bike, Street Bike och Super Gas Bike.

Bilklasserna är JR-dragster (från 8 år), Bracket, Gatbil Index, Super Street, Super Gas och Super Pro Street.

Sträckan för de flesta klasserna är 402,33 meter, en kvarts engelsk mil. Det är sträckan mellan rödljusen i USA, där man först började köra i kapp.

Mer läsning

Annons