Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dalaflyget tvingas säga upp personalen - än en gång

Dalaflyget varslar nästan all personal om uppsägning.
Ordförande Bengt-Åke Rehn (S) hoppas att ett avtal om fortsatt drift är klart under våren.
Någon oro för en nedläggning av flygplatserna känner han inte.

Annons

AB Dalaflyget varslar 19 av 22 anställda om uppsägning. Berörd personal i Borlänge och Mora har ett års uppsägningstid. Beslutet togs vid styrelsemötet på tisdagen.

Att tre av de anställda inte sägs upp i dagsläget beror på att de är relativt nyanställda och därmed har kortare uppsägningstid.

Enligt Dalaflygets vd Lars Ivarsson är uppsägningarna en åtgärd som bolaget tvingas ta till då inget nytt avtal är klart mellan ägarna om flygplatsernas drift efter den 31 december 2012.

Samma sak gjordes för ett par år sedan. All personal varslades även då i väntan på att ett avtal om ägarnas bidrag till verksamheten skulle ros i hamn.

Dalaflyget ägs av Borlänge, Falun och Mora kommuner samt Landstinget Dalarna. Det nuvarande aktieägaravtalet gäller under hela 2012. Diskussioner förs nu om driften i Borlänge och Mora från och med år 2013.

– Det pågår en process. Vi förhandlar och hoppas ha ett färdigt koncept fram på vårkanten, säger Bengt-Åke Rehn (S), Dalaflygets styrelseordförande.

Någon oro för flygplatsernas framtid känner han inte, utan Rehn räknar med att en ny överenskommelse ska kunna nås och han hoppas på ett femårigt avtal.

Den förhoppningen delar vd Lars Ivarsson:

– Att vi behöver varsla personalen känns inte alls bra. Det är inte bra för personalen och det är inte bra för flygplatserna.

Ivarsson konstaterar vidare att charterarrangörer planerar sina resprogram med lång framförhållning och då är det inte positivt om oklarheter råder om flygplatsens framtid.

I sammanhanget kan noteras att en asfaltering vid Dala Airport behöver göras 2012. Något som beräknas kosta 15 miljoner kronor.

Dala Airport AB, som äger banan, ansvarar för denna del och behöver kommunal borgen för att kunna låna upp pengarna. Den ökade driftkostnaden tas sedan ut av AB Dalaflyget via hyresavtalet.

Mer läsning

Annons