Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Cykelbilar kan utvärderas i Borlänge

/
  • Nu vill bilkooperativet Bilpolarna i Borlänge starta ett projekt som ska testa och utvärdera ett antal av de cykelbilar som idag finns på marknaden.

Annons

Bilkooperativet Bilpolarna har funnits i tio år och har under den tiden erbjudit sina medlemmar möjlighet att samåka eller dela bil till en låg kostnad. Nu vill man också titta närmare på det idag ganska okända alternativet med cykelbilar och söker därför tillsammans med bl a VTI, Väg- och Transportforskningsinstitutet, bidrag till ett projekt där ett antal idag existerande cykelbilsmodeller testas av Bilpolens medlemmar.

- Cykelbilar finns idag både ut med och utan elmotor. Motorn ger en snabbare acceleration samt draghjälp uppför och att komma upp i 30 km/h på kurviga vägar är inga problem med en sådan, rekordet ligger faktiskt så högt som 130 km/h, förklarar Martin Strid.

Problemet med dagens cykelbilar är att produktionen är småskalig, priserna höga och intresset lågt. Något som blir en ond cirkel Bilpolarna vill förändra med sin projektsatsning.

- Först och främst måste folk förstå vad en cykelbil är och inse dess fördelar. Målet med vårt projekt är att genomföra en studie där ett antal olika modeller testas i trafiken. Att göra det i bilkooperativ form är mycket bra då resultaten blir mer tillförlitliga genom att samma personer får testa samtliga modeller och slutbedömningen blir mera rättvisande, menar Martin Strid.

Ännu har man inte fått några pengar beviljade för projektet men ansökningar finns inlämnade hos exempelvis Vinnova och Trafikverket och nu på tisdag arrangerar Bilpolarna en föreläsningsdag om cykelbilar vid Maximteatern i Borlänge.

- Det blir lite av ett första avstamp och jag hoppas på god uppslutning. Bilpolarna är ju öppen för nya medlemmar och jag hoppas och tror att intresset blir stort. Jag hoppas också att vi kan få Dalatrafik med oss på detta då detta med cykelbilar också kan ge positiva effekter för kollektivtrafiken.

- Det finns för närvarande inget liknande projekt här i Sverige så Borlänge skulle kunna bli unikt på det sättet och i förlängningen kanske detta kan ge upphov till nya industrier med stor potential, avslutar Martin Strid.

Mer läsning

Annons