Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bilhandlare i Dalarna får underkänt

/
  • Så ska det se ut. En väl synlig varudeklaration. MRF-ordföranden lovar bättring.
  • Bättre i Borlänge. Inger Rosendahl tror att en tidigare granskning i Borlänge gjort att fler bilhandlare ser till att bilarna är varudeklarerade.
  • Stora brister. Lisbeth Ander säger att blanketten måste vara väl synlig. Något som långt ifrån alla bilhandlare lever upp till.

Annons

Resultatet av granskningen är nedslående.

Bara fyra av 34 bilhandlare klarar granskningen utan anmärkning. Sammanlagt elva bilhandlare får dock betyget "godkänt" då minst hälften av bilarna är varudeklarerade, deklarationerna är ifyllda korrekt och väl synliga.

- Det är inte något strålande resultat, säger Gullan Rytting, konsumentvägledare i Malung-Sälen. Sju handlare hade inga bilar alls varudeklarerade.

Kontroller har utförts i Avesta, Hedemora, Borlänge, Falun, Gagnef, Leksand och Malung. Ingen av de fyra granskade företagen i Leksand får "godkänt", detsamma gäller Avesta. I Borlänge får sex av nio handlare godkänt. Inger Rosendahl, konsumentvägledare, tror att en tidigare granskning haft effekt.

En varudeklaration ska beskriva bilens kondition och säkerhet. Om fordonet kostar mindre än 15 000 kr är det enbart säkerhetsdelen som behöver tas med.

- Det är viktigt att konsumenten får information. Blanketten ska sitta väl synlig, den får inte vara gömd i något handskfack eller ligga på kontoret. Köper jag bilen vet jag vilka fel och brister som finns, säger Lisbeth Ander, konsumentvägledare i Avesta-Hedemora-Säter.

Upptäcker kunden andra brister går det att klaga, men inte på de som framkommer i deklarationen. De företag som inte följer riktlinjerna lämnar skiftande förklaringar. Slarv, bristande rutiner, brist på tid, kunderna är inte intresserade och någon visste inte att bilarna ska vara varudeklarerade.

Trots de omfattande brister som konsumentvägledarna pekar på tycker 28 av företagen att varudeklarationen är till nytta för konsumenter och för företaget. Bland annat blir det färre reklamationer, ger kunden bra vägledning och att det är en viktig seriositetsstämpel.

Stefan Hellgren, ordförande för MRF i Dalarna, säger att resultatet inte är tillfredsställande:

- Självklart måste vi bli bättre än vi är idag. Jag tror att vi blir bättre efter den här dagen. Frågan lyfts. Det är viktigt att vi pratar om det här.

Hellgren säger att alla bilar som MRF-handlare säljer är varudeklarerade vid försäljningen, och att ambitionen är att de ska vara det när de står i bilhallen. Han säger att det är en trygghet att handla av en MRF-ansluten firma. Om det i värsta fall blir en tvist följer företagen alltid utslagen i Allmänna reklamationsnämnden.

Mer läsning

Annons