Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Banverket vill satsa klimatsmart

/
  • Trängselavgifter. Anders Ekmark säger att det kan bli ett nytt styrsystem på överbelastade banor. Anders Strandberg, regional direktör, håller videokonferens från Sundsvall.

Annons

Banverket lämnar på onsdagen ett inriktningsunderlag till regeringen. Det är första steget i den långsiktiga planeringen av infrastrukturinvesteringar åren 2010-2019. Några prioriteringar av sträckor och investeringar gör inte i underlaget.

- Vi pratar inte om enstaka projekt. Utan om effekter och vilka resultat vi kan uppnå. Vi har lagt en tung klimatprägel på förslaget, säger Anders Strandberg.

Banverket menar att järnvägen kan bidra till regionförstoring och samhällsutveckling, genom bland annat starkt ökade pendlingsmöjligheter. Banverket bedömer att det med ett väl utbyggt järnvägssystem går att fördubbla studie- och arbetsplatser inom en timmes resa.

- Vi knyter ihop väl fungerande regioner. Vi kan minska utsläppen av koldioxid från transportbranschen med 20 procent. Det kräver satsningar. Ett lyft av kvalitén på drift och underhåll. Det krävs orädda beslut, menar Anders Strandberg.

Samtidigt aviserar Banverket att 75 mil järnväg kan läggas ned. Det handlar om lågtrafikerade banor där det idag bedrivs ringa eller ingen trafik alls. Ett ställningstagande kan komma till hösten. Ett nytt gemensamt biljettsystem för olika trafikslag är enligt Banverket önskvärt. Förseningarna måste minska och samarbetet mellan transportslagen öka.

Verket vill också ha en mer flexibel finansiering, där man inte är helt beroende av anslag ur statskassan. Man vill ha möjlighet att lånefinansiera. Trängselavgifter för tåg kan också bli aktuellt.

- Trängselavgifter är ett styrmedel som man kan använda om man får en överbelastad bana. Det har vi inte prövat än, men det pågår utredning, säger Banverkets Anders Ekmark.

Banverket har tittat på vad olika anslagsnivåer får för konsekvenser. Från en halvering av dagens anslag till en ökning med 50 procent. I pengar rör det sig om 4,4 miljarder till 13 miljarder. Med en ökad satsning kan person- och godstransporterna på räls fortsätta att öka.

- Vi hoppas att det här ska vara ett bra underlag för ett klokt beslut, säger Anders Strandberg som hoppas att politikerna ska välja det "klimatsmarta alternativet".

- Det kräv stpra investeringar. Men vi ser det som ett realistiskt alternativ. Annars skulle vi inte ha gått fram med det.

Mer läsning

Annons