Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Anmälan: Sökte hjälp av hemtjänsten – avled

Brukaren ska ha ringt till hemtjänsten för att få hjälp att kontakta 112. Någon sådan ska hon dock inte ha fått och senare, när personal kom till hennes bostad, var hon i så dåligt skick att hon avled.

Annons

En tisdagskväll i slutet februari ska hemtjänsten i Borlänge ha fått ett samtal från en brukare som ville ha hjälp att komma i kontakt med 112. Någon sådan hjälp ska hon dock inte ha fått, och informationen ska inte heller ha lämnats över till nattpersonalen.

Senare på natten larmade brukaren återigen – denna gång via trygghetslarm för toalettbesök. Nen när personalen sedan kom till hennes bostad visade det sig att hon var i så dåligt skick att hennes liv inte gick att rädda.

Allt detta framgår i en Lex Sarah-anmälan som gjorts efter händelsen. I den kan man även läsa att det vid det aktuella tillfället endast var vikarier som arbetade då ordinarie personal var på utbildning.

En utredning av händelsen pågår och man planerar bland annat att ha en uppföljning kring rutiner rörande ansvar och bemötande samt vikten av social dokumentation och samverkan, enligt anmälan.

DT-APPEN: Håll dig uppdaterad – ladda hem DT-appen för IPhone och Android här

DD-APPEN: Alltid senaste nytt från dalademokraten.se i vår app för IPhone och Android

Mer läsning

Annons