Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Alla frågor går inte att få svar på"

Att låta Patientnämnden undersöka ett vårdärende kan innebära en tröst för många.

Annons

- Men alla frågor går det inte att få svar på, säger Staffan Mild som är chef för Patientnämndens kansli.

Patientnämnden har cirka 1200 ärenden från hela länet varje år. Av dem rörde i fjol 20 procent bemötandet i vården, 35 procent organisation och regler samt 45 procent vård och behandling.

– Flest ärenden rör de opererande klinikerna som ortopeden, kirurgen och medicin, säger Staffan Mild som är en av tre handläggare på nämnden.

Om man anser att ett fel begåtts i vården, kan man anmäla det till Socialstyrelsen. I Marita Granströms fall tror Staffan Mild inte att det skulle kunna tillföra något.

– Nej, det går ju inte att göra några mer undersökningar utan de får ju förlika sig på obduktionsresultatet.

Efter att kort ha fått Marita Granströms fall refererat säger Staffan Mild att han inte tror att hur länge hon haft ont i höften spelade någon roll för dödsfallet, om det nu berodde på höften.

– Nej, om blodförgiftningen hade upptäckts första gången kanske hon hade haft större chans att klara sig, men det är inte säkert att hon gjort det ändå, säger Staffan Mild.

Mild anser att en av de svåraste uppgifterna inom sjukvården är att göra en bedömning på telefon.

– Om den person som Marita pratade med på SOS Alarm eller sjukvårdsupplysningen hade misstänkt blodförgiftning hade hon fått komma på en gång, säger han.

– Här kan man ha missförstått symptomen eller varit nonchalant. Men det handlar ju om kommunikation från båda hållen. Vissa överdriver sina symptom, andra underdriver dem.

SOS Alarm spelar in alla samtal och sparar dem i tre månader, så dem kan man gå igenom för att se om något fel begåtts.

Han rekommenderar Edit Nyström att vända sig till Patientnämnden för att få hjälp med att få Maritas fall utrett.

– Det kan vara lättare för en anhörig att smälta vad som hänt om man vet att det gjorts en ordentlig utredning.

Och samtidigt kan han inte utlova några absoluta svar.

– Nej, det går inte att få svar på alla frågor, men för många kan det ändå vara en tröst att någon har försökt svara. Då kanske man kan sluta älta och lättare kunna gå vidare, säger han.

Samtliga ärenden redovisas på ett eller annat sätt anonymt till den politiska delen av Patientnämnden.

– Där tittar man mer på trender, om det till exempel händer mycket på ett ställe kan de styrande följa upp det och kräva ändring, säger Staffan Mild.

Mer läsning

Annons