Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Biståndsjulklappar ökar i popularitet: "Exploderat de senaste åren" – geten är populäraste gåvan

Webbhandeln har blivit viktig för biståndsorganisationernas arbete. I Barnmissionens shop är den populäraste gåvan att ge bort en get.
– Vi hjälper folk att hitta meningsfulla julklappar och de hjälper utsatta människor. Det blir en win-win-situation, säger Barnmissionens generalsekreterare Bo Wallenberg.

Annons

Mer läsning för dig som är prenumerant eller Pluskund:

Har grannen sålt dyraste huset? Klickbar karta: Här årets största fastighetsaffärer i din kommun

De var bäst på högskoleprovet i Dalarna – en provskrivare fick 2,00

Spara tusenlappar på att leva klimatsmart – 19 tips både du och miljön tjänar på

SÅ KÖPER DU PLUS

Bland biståndsorganisationer så upplever bland annat Barnmissionen att webbhandeln blir större för varje år.

– Vi ser en stor förändring i våra givares beteende. Mer och mer lever givaren och organisationen i en symbios, där givaren ger pengar till organisationen, men samtidigt får något tillbaka i form av gåvointyg som de kan ge bort som julklappar, presenter eller högtidsgåvor, berättar Bo Wallenberg, i ett pressmeddelande.

Han fortsätter:

– Det här är något som har exploderat de senaste åren. Vår webbshop går för högtryck hela året, men speciellt kring jul. Ju närmare jul vi kommer, ju mer ökar försäljningen.

Barnmissionen är en av flera organisationer som upplever att webbhandeln blir större för varje år. Hos Barnmissionen är den populäraste gåvan att ge bort en get.Foto: Jeff Chiu/TT

Barnmissionen konstaterar att geten är den populäraste produkten och att många väljer att ge bort just en get i julklapp. Givaren får namnge geten och får ett namnbevis. Sedan ges geten bort till en utsatt familj i något av Barnmissionens verksamhetsländer.

På Barnmissionen har utvecklingen på tio år gått från att sälja några hundra getter till att genom åren ha sålt 50 000 getter.

– Det som startade med bara getter har utökats till en hel webbshop där givaren kan välja mellan många olika produkter, som kor, grisar, kycklingar, myggnät, utsäde, brunnar, latriner och bikupor. Tidigare har geten varit den stora produkten, men förra året och i år ser vi en ökning av alla andra produkter. Det här är en ny trend inom biståndsvärlden, konstaterar Bo Wallenberg.

APPEN: Håll dig uppdaterad – ladda hem vår app för iPhone och Android här

Mer läsning

Annons