Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bedrägeri via bluffsamtal allt vanligare – "Många kanske inte ens märker att det dras pengar"

En av tio svenskar har drabbats av bluffsamtal och sju av tio som blivit drabbade gör ingenting åt det.
Antalet bluffsamtal har ökat kraftigt under de senaste 12 månaderna, med nästan 50 procent.

Annons

En av tio svenskar har drabbats av bluffsamtal.Foto: Per Larsson / TT

Det visar en ny undersökning som Sifo genomfört på uppdrag av Truecaller.

I regel handlar det om enkla så kallade mikrobrott. Det innebär att svenskar debiteras ovetande för samtalen som sedan visar sig på telefonräkningen.

Vi ser även att mer avancerade bluffsamtal blir vanligare

I år har de vanligaste och mest omskrivna bluffsamtalen kommit från Somalia – över 11 000 händelser rapporterades i Truecaller under bara 48 timmar.

Läs även: Se upp för ficktjuvar under julhandel

"Bluffsamtal är ett ökande problem över hela världen. Bedrägerierna kan ske i form av telefonsamtal eller SMS. Vi ser även att mer avancerade bluffsamtal blir vanligare, där förövarna utger sig från att vara från myndigheter och svindlar den drabbad på tusentals kronor. I Sverige har vi på senaste tiden vittnat om att bedragarna uppger sig vara polis och bankpersonal", säger Nick Larsson på Truecaller, i ett pressutskick.

Pengar dras direkt från ett bankkonto

Bluffsamtalens mörkertal är höga och många kanske inte ens märker att det dras pengar från deras telefonräkning.

"Det är tydligt att bedrägerisamtalen ökar kraftigt. Kollar vi på samtalen på senaste tiden, bara från Somalia, har miljoner runtom i norden och Europa blivit drabbade. Här handlar det inte om några större summor men tittar vi på ökningen av mer avancerade bedrägerier i form av Bank ID och samtal från fejkade myndigheter blir konsekvenserna stora. I denna typ av bedrägeri kan pengar dras direkt från ett bankkonto", säger Jan Olsson vid polisens nationella bedrägericentrum.

Undersökningen genomfördes med 1 000 personer i Kantar Sifos webbpanel och målgruppen var den svenska allmänheten i åldrarna 18-79 år. Fältperioden för undersökningen var 9-18 oktober 2017. 

Mer läsning för dig som PLUS-kund: Så slår ficktjuvarna till – här är tricksen du ska se upp för

Läs även: Fake news – en form av av bedrägerier: "Dela aldrig från okända avsändare på nätet"

APPEN: Håll dig uppdaterad – ladda hem vår app för IPhone och Android här

FAKTA: Så skyddar du dig mot medragare

Dela aldrig känslig eller privat information: Din bank eller leverantör kommer aldrig be dig dela känslig information så som bankuppgifter eller lösenord över telefon.

Fråga om identifiering:  Om du får ett misstänksamt samtal eller SMS, be alltid personen att identifiera sig och skicka mer detaljer över mail. Du kan även kontakta någon på företaget personen uppger sig ringa ifrån för att verifiera informationen.

Använd sunt förnuft: Tänk alltid en extra gång när du får inkommande samtal eller SMS från okända nummer.

Källa: Truecaller.

FAKTA: Bluffsamtal

Bluffsamtal har ökat med 50 % de senaste 12 månaderna - från 6 till 9 samtal (genomsnitt/användare) i månaden.

23 % av de oönskade samtalen kommer från utlandet där Storbritannien, USA, Schweiz, Indien och Italien är länderna där flest samtal kommer ifrån.

Truecaller hjälper användare identifiera och blockera 3,3 miljoner samtal i månaden i Sverige.

Truecallers användare har rapporterat in över 240 000 oönskade samtal senaste månaden.

Källa: Truecaller

Mer läsning

Annons