Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Barnkläder populär handelsvara på aktionssajt: "Vi svenskar är alltmer upplysta om klimatfrågor"

Kläder till de små är en populär handelsvara på nätet. På tradera får 7000 barnplagg nytt liv i nya garderober varje dag.
– Barnkläder som är Traderas näst största kategori fortsätter växa, säger Sofia Hagelin i ett pressmeddelande.

Annons

På söndag är det Barnens dag vilket innebär att Tradera kikat närmare på intresset för leksaker och barnkläder. Aktionssajten har upptäckt att barnkläder och leksaker är de två kategorier som har ökat allra mest under årets första kvartal jämfört med i fjol.

– Jag tror att det ökade intresset beror på att vi svenskar är alltmer upplysta om klimatfrågor och värnar om miljön. Vi inser att den globala masskonsumtionen inte är hållbar och att återbruk är vägen framåt. Många har sålt och köpt begagnade kläder ett tag och när man får barn blir det naturligt att göra samma sak även med barnens kläder och leksaker, säger Sofia Hagelin i pressmeddelandet.

Kategorin barnkläder har växt med elva procent jämfört med samma period 2017 och därtill har snittpriserna på plaggen som såldes stigit med fyra procent. Under 2017 var det totalt 2,6 miljoner barnkläder som bytte ägare, vilket blir 7 123 plagg per dag.

Barnleksaker är också en kategori som vuxit. Framförallt är det lego som är populärt och växer med 22 procent. Brios träleksaker är eftertraktade och brukar leda till höga slutpriser, skriver Tradera.

Tipsa oss!

Har du något du vill berätta eller kanske fångat något intressant på bild?

Skicka tips

Tipsa oss!

Har du något du vill berätta eller kanske fångat något intressant på bild?

Skicka tips

Mer läsning

Annons