Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bank varnar kunder för bluffsamtal – så går bedragarna till väga

Nordea varnar sina kunder för bedragare som försöker kapa bank-id.

Annons
Foto: Marcus Ericsson / TT

Nordea har gått ut med en varning till sina kunder efter att man upptäckt att deras namn används av bedragare.

Bedragarna uppges ringa upp personer och påstå sig arbeta på banken. Sedan erbjuder de hjälp med bankärenden som att exempelvis stoppa ett pågående bedrägeri på ett kort/konto eller lägga om lån.

"Syftet med samtalet är att först få tillgång till din Internetbank, för att sedan ladda ned ett nytt Mobilt BankID som bedragaren tar kontroll över", skriver Nordea.

De uppmanar därför kunder att inte signera någonting som man själv inte initierat samt att alltid kontrollringa banken om man fattar misstankar.

De betonar även att de aldrig ringer upp kunder och ber dem skriva under eller signera någonting så länge det inte rör sig om intern information som kunden själv krävt av banken. 

APPEN: Håll dig uppdaterad – ladda hem vår app för IPhone och Android här

Mer läsning

Annons