Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Korsning kan stängas efter tågolycka

I september omkom två ungdomar när deras bil kördes på av ett tåg i Ingeborgbo.
Utredningen visar att den obevakade korsningen uppfyllde kraven.
Men Trafikverket överväger ändå att stänga korsningen, flytta den eller sätta upp ljus och bommar.

Annons

Olyckan inträffade klockan 22.10 den 4 september 2011. Tågkompaniets Reginatåg var på väg norrut mot Gävle. Tåget kördes i cirka 120 kilometer i timmen, vilket är högsta tillåtna hastighet på banan.

Strax före korsningen såg lokföraren en bil komma från vänster. Lokföraren gav då den cirka tre sekunder långa ljudsignalen "tåg kommer". Trots det fortsatte bilen med oförminskad hastighet. Kollisionen var oundviklig. Tåget körde in i bilens högra sida. Bilen släpades med ett femtiotal meter innan den hamnade till vänster om banvallen.

De båda ungdomarna i bilen omkom omedelbart.

Först 738 meter från korsningen kunde tåget stanna. Det blev stopp i trafiken under cirka åtta timmar och ett tiotal tåg berördes.

Utredningen av olyckan visar att plankorsningen var väl skyltad. Det låg avverkningsrester i form av grenar och toppar, så kallat grot, strax innan korsningen. Trots det anses sikten ha varit tillfredsställande, även om möjligheten för bilens förare att upptäcka tåget kan ha varit något begränsad.

Några tidigare brister och händelser på plankorsningen har inte rapporterats. Det enda som finns är ett klagomål på att tåget tutar.

Nu har chefen för Trafikverkets underhållsområde mitt, Stefan Jonsson, beslutat att ytterligare en ljudsignalstavla ska sättas upp, cirka 800 meter före korsningen. Det är för att säkerhetsställa att ljudsignal ges från tåget och varnar trafikanter på korsningen.

Han ställer sig också bakom utredarens förslag till åtgärd på längre sikt. Det innebär att Trafikverket ska undersöka möjligheten att stänga, flytta eller förse den obevakade plankorsningen med ljud, ljus och bommar.

Mer läsning

Annons