Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Horndalsbor kan få vänta en månad på att få kontakt med yttervärlden efter att telekabel grävdes av

Tio hushåll i Horndal är avstängda från yttervärlden efter att en telekabel har grävts av. Beskedet till hushållen är att det kan dröja upp till en månad innan kabeln lagas.

Annons

På torsdagen fick tidningen ett nytt besked från nätets ägare Skanova, som är ett dotterbolag till Telia. Enligt uppgift från underentreprenören Ericsson kan kabeln komma att lagas nästa vecka.

Det grävs för bredband lite här och där i Horndal, och i måndags grävdes det på Smedängsvägen. Då råkade det grävande företaget gräva av en kabel som förser tio hushåll i området med tv, bredband och telefoni.

Flera personer på gatan ringde direkt till Telia och felanmälde. Svante Wikström har ringt flera gånger och har suttit länge i Telias telefonkö.

Bemötandet har varit väldigt blandat i kundtjänsten, allt från mycket trevliga personer till snorkiga, tycker han.

Riitta Nilsson, Bror Nilsson och Bosse Birgersson ställer sig frågande till varför det kan dröja upp till en månad innan den relativt klena kabeln kan lagas.

Det som irriterar de boende i området är de svävande besked de fått om när kabeln kan lagas. Svante Wikström fick ett sms från Telia om att felet skulle vara avhjälpt inom tre dagar, senast i onsdags klockan 17.

Från Telia fick sedan Riitta Nilsson ett meddelande om att kabeln skulle lagas senast den 18 november klockan 8.

Men i onsdags fick hon ett nytt sms. Den här gången från företaget Ericsson som berättade att de boende skulle få tillbaka bild och ljud senast den 12 december. Ericsson är underentreprenör till Skanova som äger nätet.

–Det som är mest irriterande är att det inte är något stort fel. Det kanske tar en timme att laga kabeln, säger Svante Wikström.

Om lagningen drar ut på tiden ställs de boende inför flera problem. En övervägande del betalar exempelvis sina räkningar via nätet.

–Jag tror inte grannarna blir så glada om vi ber att få låna deras datorer, säger Riitta Nilsson.

Hennes son Ola Toivonen är arbetssökande och där sker de flesta kontakterna via mejl. Och som zonordförande för Lions får Bror Nilsson problem inför julens aktiviteter.

Ändå är det osäkerheten om vad som kan hända när någon behöver akut vård det som oroar mest. De flesta i området har mobiltelefon, men inte alla.

–Det är ett samhällsproblem som kan få allvarliga konsekvenser, och det borde finnas något alternativ vid sådana här händelser, säger Riitta Nilsson.

Tidningen fick på torsdagen kontakt med kommunikationschefen Ola Rantatalo på Skanova, ett dotterbolag till Telia som äger nätet. Han har varit i kontakt med företaget Ericsson som ska laga kabelbrottet.

–De har tagit till när det gäller tiden för lagningen och de hoppas nu att felet ska kunna åtgärdas i mitten eller slutet av nästa vecka, säger Ola Rantatalo, som har förståelse för att de boende ändå tycker att det tagit för lång tid.

Men han säger samtidigt att det har varit fler avgrävningar i området och att det kan ta länge tid om fler kablar måste lagas.

Mer läsning

Annons