Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Är välgörenhetsföretaget en bluff?

/

Företaget Pool Media tycks vara i farten i Dalarna igen. Pool Media kritiserades för några år sedan för att de pengar de samlade in till välgörande ändamål gick till det egna bolaget.
Leif Löfberg på Drake Resources kontaktades nyligen av det relaterade Våga börja prata, och vill varna andra för vad han misstänker är lurendrejeri.
Företagets vd tillbakavisar dock oron.

Annons

Leif Löfberg på Drake Resources misstänker att ett så kallat "blufföretag" verkar i Dalarna. Han fick samtal och mejl, troligen riktade till honom som representant för företaget, där han ombads skänka pengar till välgörande ändamål. Företaget som kontaktade honom ringde för Våga börja pratas räkning, som ska arbeta för barn till missbrukande föräldrar. Personen som kontaktade Leif Löfberg ringde dock från ett dolt nummer, vilket gjorde honom misstänksam.

– Det var den första misstanken. Att göra så är inte acceptabelt i branschen, så jag tackade nej, och såg sedan att jag även fått ett mejl i samma ärende.

Leif Löfberg kunde inte hitta något postgironummer där pengarna skulle sättas in.

– Jag vet inte riktigt hur de tänkt att de ska få pengarna, antagligen skickar de en faktura.

Efter en snabbsök på Google upptäckte Leif Löfberg att Våga börja prata har kopplingar till Pool Media i Örebro AB. DT kan konstatera att så är fallet: Innehavare av domännamnet vagaborjaprata.se är Pool Media i Örebro, närmare bestämt Svenska Affärskoncept AB, vilka har samma vd, en Kjell Morgan Falk.

Hösten 2010 skrev DT om drygt 60 företag, kommuner och privatpersoner i Dalarna som skänkt pengar till Pool Medias insamlingsprojekt till Hem och Skola, och SVT:s Uppdrag granskning kom fram till att 80 procent av intäkterna som Pool Media fick in på det sättet i själva verket gick till det egna bolaget.

Våga börja prata har inte heller något 90-konto och kontrolleras således inte av Stiftelsen för insamlingskontroll (har man ett 90-konto måste minst 75 procent av de totala intäkterna gå till ändamålet.) Leif Löfberg drar slutsatsen att något liknande det som hände 2010 är på gång nu; företag försöker tjäna pengar på folks välvilja:

– Som jag förstår det har de bytt namn, men det är samma Pool Media i Örebro. Så här ska de inte få hålla på.

Pool Medias hemsida är sedan en längre tid stängd på grund av "omorganisation i företaget", men Börje Dahl, vd för Våga börja prata, förklarar att Pool Media inte längre har någon utåtriktad verksamhet.

– Det är Prestiga AB som vi samarbetar med. Jag är socialarbetare och driver Dahl och Dahls preventions- och beroendecenter. Jag ville starta en verksamhet för barn till missbrukare, vilket är något som jag brinner för, och tog då kontakt med Pool Media för att de skulle hjälpa oss med finansieringen. Alla turer som varit har resulterat i att det företaget inte finns längre. I stället bildades Prestiga AB, som ägs av samma personer, med som är ett nytt bolag med egen vd.

Börje Dahl säger att Våga börja prata anlitar Prestiga för att informera om deras verksamhet, få ut kunskap till företag och på så vis skapa ekonomiska förutsättningar för verksamheten. För en tid sedan bytte de även namn från Riksorganisationen för utsatta barn (ROFUB) till Våga börja prata, ett namnbyte som även ska förklara varför de inte har något 90-konto:

– Vi är socionomer och lärare som jobbar professionellt med detta i ett bolag, och är ingen organisation. Vår verksamhet bygger på frivilliga bidrag. Med dem genomför vi bland annat en massa föreläsningar gratis, finansierar vår materialproduktion och bemannar livechatten Pixxi, som är direkt riktad till de här barnen.

Så pengarna går till rätt syfte?

– Absolut!

Om företag vill skänka pengar till Våga börja prata skickar Prestiga, som sköter administrationen, först en orderbekräftelse och senare en faktura med bankgironummer.

Våga börja prata finns inte med på Svensk handels varningslista.

Mer läsning

Annons